Fastighetsbyrån har sammanställt siffror över vinnarna på bostadsrättsmarknaden sista 5 åren.
Du kan läsa artikeln här: Här tjänade man mest på sin bostadsrätt sista 5 åren
995 läst · 2 svar
995 läst
2 svar
Här tjänade man mest på sin bostadsrätt sista 5 åren
-
På konsumentens sida · 3 352 inlägg 7 sep 2020 12:58
-
7 sep 2020 13:24 #2
Det är sånna här partsinlagor som ger bostadsmarknaden dåligt rykte. Vadå "tjäna" på din bostadsrätt. I Sverige köper man ju generellt för att bo
Dessutom blir tidsspannet man pratar om längre och längre då de senaste åren haft ned och uppgångar och inte alla samma rusningar som tidigare.
Vinnaren på bostadsmarknaden. Fastighetsbyrån och deras franchisetagare.
(Jag har som märks väldigt svårt för dessa klickbaitartiklar)- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 48 382 inlägg 7 sep 2020 14:157 sep 2020 14:15 #3
Just 2015 är ju ett lite speciellt år att påbörja en 5 års statstik på.
Då hade vi en extrem rusch ett tag på vårkanten när förslaget om amorteringskrav kom. Alla ville köpa innan kravet slog igenom. Min son var ute och tittade då, priserna gick i princip 15 - 20% under 4 - 6 veckor. Sedan planade det ut, och gick ner lite mot slutet av året.
Just när den typen av "extern" påverkan sker på marknaden så uppstår en del konstiga obalanser. Amorteringskravet slår i första hand mot vissa grupper, och påverkar därmed inte alla typer av bostäder eller geografiska lägen lika. Att då basera statistik på ett genomsnittspris blir missvisande. Nu har vi en ny extern påverkan just 2020 med Corona krisen.
Men jag misstänker att om vi tittar på Stockholmspriserna i statistiken så är i stort sett hela ökningen det vi såg under våren 2015, därefter har det varit en viss nedgång av priserna, som vände försiktigt uppåt. Fick en dip i början av Coronakrisen, men när vi tillbaka på ungefär samma priser som i slutet av 2015.
Min son köpte hösten 2015, sålde nu i början av Coronakrisen (början Apr), med en förlust på ca 5%, köpte en ny större lägenhet i slutet av apr, som han just tillträtt, den lägenheten skulle varit ca 15% dyrare en månad tidigare. Den har såvitt han kan se ökat med ca 15% sedan i Maj.- Laddar…
Liknande trådar
-
Vad har ni SPARAT mest på sedan ni köpte hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad har ni gjort på semestern?
Övrigt Off Topic -
Här tjänade de mest på bostadsrätten sista 5 åren
Artikelkommentarer -
Här tjänade man mest på sitt fritidshus
Artikelkommentarer -
Här tjänade man mest på sitt fritidshus sista 5 åren
Artikelkommentarer