Byggahus.se

Här ska automatiseras - Nexa

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag är i startfasen med att börja automatisera vårt hus och vill börja med fasadbelysningen som skall styras efter solens upp och nedgång. Har beställt en Telldus Duo men skulle behöva hjälp med två av tre strömbrytare.

Den första styr två separata lampor och endast från denna kontakten så antar att jag behöver byta ut den mot en dubbeltrappströmbrytare? Sen skulle jag önska koppla på en Nexa inbyggnadsmodul på en av knapparna, antar att detta är lugnt men kan någon förklara?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4017.jpg

Den andra är dubbetrapp där endast den ena kontakten skall kopplas på en nexa inbyggnadsmodul, någon som har möjlighet att förklara vilken modul och hur den skall kopplas på?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4019.jpg

Skulle vara evigt tacksam :D

// Johnny

2. M
    Medlem Nivå 2

nolla, fas

För att koppla in saker som nexa-brytare (eller z-wave) måste man nästan alltid ha både nolla och fas (och ibland jord).

Den bruna är antagligen fas, och svart/vit/grå är "av/på" till lampan/nästa trappkoppling.

Har du en "blå" nolla i närheten?

Kikar jag på hur Nexa nämner sina saker så ska du koppla:

brun (fas) - L
    blå (nolla) - N
    brun - D1
    D2 - (grå) lampa - blå
    S1 - brytare - S2

om du _inte_ har trappkoppling. Med trappkoppling så får du göra något klurigt med S1-S2.

(Jag har samma problem. Jag har inte hittat nån bra lösning som inte innebär att ta hem en elektriker och dra fram en nolla.)

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Bara för att påpeka, i andra bilden har du en dubbeltrapp men bara ena brytaren ser ut att vara en del av en trappkoppling (till vänster i bild). Den andra med brun och vit ser ut att vara kopplad "normalt" dvs brun är fas och vit är tändtråd ut. Om det är den högra kopplingen som ska styras är det lätt, är det den vänstra vet jag inte hur det skulle göras med bara en Nexamodul, mig veterligen har de inget växlande relä vilket är det som skulle behövas. Det går också emot hur nexas prylar fungerar med en on-knapp och en separat off-knapp. I en trappkoppling kan du inte med säkerhet veta hur reläet behöver stå för att lampan ska tända (i detta fall).