Byggahus.se

Här har huspriserna ökat mest på 10 år

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Och vad är orsaken till att inte en enda kommun i norra Norrland är med (ingen vad jag kunde se i alla fall).

Det känns nästan som om man utelämnat dessa för att få en positivare bild av prisutvecklingen, eller vad är orsaken?

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det bästa hade vart om man istället knep igen och inte rapporterade om husprisökningarna alls så man inte eldar på brasan om amorteringskrav utan istället ser vad som händer med den nyligen påbörjade avmattningen. Sen kan man istället ge sig på ränteavdragen.

4. B
    Medlem · Nivå 19
    Det är normalt att man vill ha ett minsta antal sålda hus per år i de kommuner som man tar med för att det ska bli ett vettigt underlag att beräkna t.ex. genomsnitt på. Om det t.ex. bara säljs två hus i kommunen per år kommer en sån statisk tabell inte säga något om prisutvecklingen utan bara om de två husen var ovanligt stora/små eller i ovanligt dåligt/bra skick.

5. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Umeå är en av Sveriges största städer (12:a med 85000 invånare i centralorten), där lär det definitivt finnas många sålda hus. Torsby är med på listan, de har mindre än 12000 invånare i kommunen och mindre än 4500 i tätorten. Det finns gott om städer i norra Sverige som är större än så, exempelvis hela raddan av städer längs med kusten: Haparanda, Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå och dessutom är Boden, Lycksele, Gällivare och Kiruna större. Till och med Älvsbyn är större, så det argumentet köper jag inte.

• Laddar…
  6. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Glömde Arvidsjaur som också är större än Torsby. Har säkert glömt någon mer ort också.

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag ska kolla det. Tänkte inte på det själv när jag skummade igenom listan. Väldigt skumt att utesluta stora delar av Norrland.

8. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    En dryg fjärdedel av Sveriges yta...

9. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Efter omvärdering har min lgh ökat i värde med 186% och det enbart på 4 år. Hur kan inte Stockholm vara med?

edit: huspriser.... :D

10. possum77
    Medlem Nivå 6
    Nytt prisrekord i Umeå i veckan tydligen, 13.8 miljoner...

"Köparen är en barnfamilj från Umeå som betalat rekordpriset 13,8 miljoner kronor.
    Säljaren har bott i huset sedan 1978 som också är byggåret.
    – Det är roligt att få vara med och förmedla speciella objekt, tycker Peter Lindeberg på Mäklarringen.
    Rekordvillan ligger på en stor tomt på Övägen. Boytan är 250 kvadratmeter och tomten över 5000 kvadratmeter."

11. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Nu fick jag svar:

"Endast kommuner med minst 50 villaförsäljningar per år är med i kartläggningen för att statistiskt säkerställa prisförändringarna.

Anledningen till att Umeå och Luleå inte är med är alltså för att de under något år (de senaste tio åren) inte har haft tillräckligt stort antal sålda villor för att ingå i kartläggningen."

• Laddar…
  12. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Det tror jag inte på för fem öre. Bara idag ligger det på blocket ute 63 villor/radhus till försäljning i Umeå, 62 i Luleå och 44 i Skellefteå, detta gäller kommunerna. Ingen av dessa tre orterna har särskilt många invånare utanför själva staden och dess "förorter". För enbart städerna är samma siffror: 30, 30 och 11. I Torsby finns nu ute till försäljning 33 hus/radhus i kommunen och 5 i tätorten. Torsby kommun har färre invånare än Skellefteås förorter...

Det verkar helt orimligt att detta skulle vara orsaken. Jag tror att de ljuger av någon orsak, frågan är bara varför?

13. S
    Medlem Nivå 8
  14. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Och i Skellefteå under de 12 senaste månaderna: 164st (163 per år i snitt under de fem senaste åren)
    Luleå (12 mån): 213st (173 per år i snitt under de fem senaste åren)

Och för att avsluta så har Umeå i snitt 176 försäljningar per år under de fem senaste åren.

Sannolikheten för att alla dessa tre kommuner skulle haft under 50 försäljningar under något enskilt år under de tio senaste åren är därmed i praktiken noll!

Och bara för att ge ett exempel på tätorten så har Luleå tätort haft över 100 försäljningar per år i snitt.

Torsby kommun har haft mindre än 60 försäljningar i snitt per år enligt Hemnet, så Torsby borde med argumentationen rörande norra Norrland definitivt inte få vara med i statistiken!

De ljuger! Men varför?

15. S
    Byggveteran Nivå 8
    Finns inte Krokom kn längre?