Byggahus.se

Hänvisa till dolt fel

1. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem
    Hejsan,

Vi har fått ta del av ett beiktningsprotokoll som ägaren har låtit göra och där står bla att det föreligger risk att garagetaket släppt igenom fukt eftersom det är över 15 år gammalt. Problemet är att det inte finns någon lucka i innertaket till garaget så det går därför inte att göra en invändig inspektion.

Vi skulle gärna vilja att man öppnar upp i innertaket så att man kan kontrollera det. Men om ägaren inte skulle tillåta detta, kan man då hänvisa detta som ett dolt fel om vi när vi köpt huset och öppnar upp upptäcker mögel och måste detta isåfall specas i köpekontraktet med vem som ska stå för vad osv eller kan gällande lagar tillämpas?

Samma sak gäller även vid vissa golv, där besiktningsmannen bedömt att det finns risk för fukt men ingen synlig indikation, där skulle vi isåfall vilja göra borrprover.

Tack på förhand.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Re: Hänvisa till dolt fel

Är det säljaren som låtit göra en besiktning sk säljarbesiktning är denna inte lika grundlig som en köparbesiktning och är egentligen bara en vägledning till spekulanterna. Den ersätter inte din undersökningsplikt.

Jag föreslår att ni tar in egen (auktoriserad) besiktningsman (ok - det är dyrt - men säkerligen billigare för er än gå på en mina!). Din besiktningsman kommer inte acceptera att teckna försäkring på dessa svaga punkter om man inte får öppna upp.

Eftersom jag i ögonblicket är säljare ville jag låta besiktiga huset och det visar sig att jag inte kan få en fullödig sådan utan hänvisas till framtida spekulant (som kanske inte vill låta mig ta del av besiktningsprotokollet).

Tillägg: Eftersom du har en misstanke om att det inte står rätt till med tex garagetaket (och säljarens protokoll dessutom påtalat möjligheten) kan du aldrig hänvisa till 'dolt fel'.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.