17 814 läst · 19 svar
18k läst
19 svar
Hängrännors fall, Lindab 2.5 mm/m, andra 5 mm/m?
Sida 1 av 2
Jag håller på att sätta upp takavvattningsprylar från Lindab och blev förvånad när deras monteringsanvisning anger ett fall på hängrännorna på 2.5 mm/m, se t.ex. sidan 6 på http://www.lindab.com/se/Documents/...all PDF/Takavvattning monteringsanvisning.pdf
Alla andra anvisningar jag sett (och trådar här på forumet) anger 5 mm/m.
Hur kan det komma sig att Lindab säger hälften?
Alla andra anvisningar jag sett (och trådar här på forumet) anger 5 mm/m.
Hur kan det komma sig att Lindab säger hälften?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
2,5 mm/m räcker om huset är exakt rakt men eftersom det aldrig händer så kör man 5 mm/m. Du kan ju kolla så huset inte lutar åt ett håll väldigt mycket då får du ju anpassa fallet efter det.
Ett vanligt vattpass och ett snöre.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Lägg på ett vattenpass Hälls ett långt på det du ska skruva kroken på så ser du om det är rakt eller inte lite är det jämt.
Om du har den modellen på krok som monteringsanvisningen visar på sidan 6, hade jag tagit sträckan från lågpunkt till högpunkt. 5mm per meter (blir 3mm per krok cc600). Slagit ett streck med kritlinan och monterat efter den. då blir det bra om du har en "normal stor" villa. Har du fall på över 15-16 meter så ta lite mindre fall än 5 mm då det börjar se konstigt ut med "för mycket fall".
Jag har gjort ett försök med Bocka-själv-krokar, men det blev inget bra pga att taket inte är helt rakt + att de sista krokarna hamnade för långt ner. Jag har riktat med oljehärdad board under papp (som ligger där som kondensskydd under fotplåt) men det blev ändå inte bra. När jag riktade så spände jag ett snöre längs nedersta raden råspont och mätte - snöret var nästan i våg, bara lite fel åt "rätt håll", men taket går fortfarande lite upp och ner efter riktningen.
Nu tänkte jag därför sätta ställbara krokar på takfotsbrädan, jag tror att jag kör med slangvattenpass för att få till det.
Jag har knappt 13 meter ränna till ett stuprör och trots att de flesta tillverkare anger max 10 m till ett stuprör så får det blir lite mer alltså. Har det funkat hyggligt i 45+ år så funkar det nog ett tag till (takfallen är c:a 50 m2 per sida) Areco tycker att 12 meter är OK, undrar om de kör med grövre stuprör? http://www.areco.se/PDFs/Montering_Takavvattning_Sv.pdf
Nu tänkte jag därför sätta ställbara krokar på takfotsbrädan, jag tror att jag kör med slangvattenpass för att få till det.
Jag har knappt 13 meter ränna till ett stuprör och trots att de flesta tillverkare anger max 10 m till ett stuprör så får det blir lite mer alltså. Har det funkat hyggligt i 45+ år så funkar det nog ett tag till (takfallen är c:a 50 m2 per sida) Areco tycker att 12 meter är OK, undrar om de kör med grövre stuprör? http://www.areco.se/PDFs/Montering_Takavvattning_Sv.pdf
För 50 m2 takyta då räcker det med "standard" 125 ränna och 90 rör. Det behöver du inte ligga sömnlös på nätterna och fundera på.
Det viktiga är ju att fallet blir korrekt, skulle det fela så kan du prova med att rita pilar i botten på rännan så vattnet vet åt vilket håll det ska rinna
5mm per meter eller 3 mm per krok à 600mm är det som jag räknar med när jag monterar rännor.
Det viktiga är ju att fallet blir korrekt, skulle det fela så kan du prova med att rita pilar i botten på rännan så vattnet vet åt vilket håll det ska rinna
5mm per meter eller 3 mm per krok à 600mm är det som jag räknar med när jag monterar rännor.
Jag har alltid trott att fallet på hängrännan angavs utifrån en horisontallinje, inte utifrån huset. Så om man mäter det faktiska fallet på rännan bör det räcka med 2,5mm/m?johan ivarsson skrev:
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Är inte hundra på vad amma säger men får du 2,5 mm/m som det "faktiska fallet" när allt är monterar kommer det att funka. Men skulle köra 5 mm/m är väldigt svårt att få det exakt över allt.andersmc skrev:
Man har nyligen ändrat minsta tillåtna fall på hängränna i AMA Hus, detta eftersom BBR i alla tider har föreskrivit minst 2.5mm/m fall.
2.5mm är ju som johan ivarsson skrev på monterad ränna, och allt som oftast är alltid någonting krokigt så 5mm/m är lagom med fall för att få ett bra slutresultat.
2.5mm är ju som johan ivarsson skrev på monterad ränna, och allt som oftast är alltid någonting krokigt så 5mm/m är lagom med fall för att få ett bra slutresultat.