Byggahus.se

Hängrännor på plåtinklädd takkupa?

1. V
    Medlem · Västra Götaland · 5 inlägg

Volrat

Medlem
    Hej!

Jag har precis flyttat in i ett 50-talshus som har tegelfasad på första våningen och plåtfasad på övervåningen. Det finns en liten takkupa på huset och de yttersta trädetaljerna på taket till den är i lite dåligt skick. Besiktningsmannen sa att om jag bara satte dit hängrännor skulle det inte behöva bytas.
    Trots att jag är novis på hus och har tummen närmare mitten av handen, tänkte jag att det kanske kunde vara ett lagom projekt för mig. Men när jag klättrade upp på taket för att mäta och inspektera insåg jag att jag ändå har tusen frågor...

För det första: det kanske är överdrivet med hängrännor? I och med att det är plåtfasad tar den väl ingen skada av att det rinner lite vatten på den? Därför skulle hängrännorna bara vara till för att skydda sista bärläkten och yttersta delen av råsponten. Kan man inte bara sätta en takfotsplåt som leder vattnet de 7-8 cm förbi det träet?

Om jag ändå måste sätta upp hängrännor, var fäster jag rännkrokarna? Det finns ju ingen takfotsbräda att skruva i, så jag antar att jag måste sätta den i sista bärläkten. Fast då måste jag väl fasa ut för rännkrokarna? Och det går väl inte att göra när läkten sitter på plats, så då måste jag byta ut sista bärläkten. Och börjar man riva i det, måste man väl byta pappen och då växer projektet...

Snälla led en blind höna som tar sina första stapplande villaägarsteg! Jag bifogar två bilder för att ge er en chans att säga till mig att jag helt har missuppfattat situationen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    takkupa-1.jpg

takkupa-2.jpg

Redigerat 1 aug 2014 10:49
  2. F
    Medlem · Stockholm · 1 372 inlägg

Fredrik Å

Medlem
  3. V

Volrat

Medlem
    Hej Fredrik!
    Tack för ditt blixtsnabba svar! Den takfotsbräda man ser på bilden är plåtinklädd, så den vill man väl inte fästa några krokar i? Dessutom sitter den drygt 3 cm innanför den utskjutande sponten, och 10 cm innanför pannorna, går det ändå?

takkupa-3.jpg

4. F
    Medlem · Stockholm · 1 372 inlägg

Fredrik Å

Medlem
    Såg inte att dom var plåtklädda. Bäst är nog att sätta vanliga krokar. Kontakta en plåtis om du känner dig osäker då detta är lite bökigare. Pannor,papp,och läkt måste bort för att montera vanlig krok. Nu ser jag att det inte finns någon takfotsplåt heller och en sådan måste dit för att skydda råsponten. Hur gammalt är taket ?
    Fredrik

5. J
    Medlem · västragötaland · 1 522 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    Räcker med en fotplåt som skydd allt annat är plåtat se bara till att fotplåten är stor nog och täcker råsponten.

6. V

Volrat

Medlem
    Johan - det var svaret jag hoppats på! Fäster man fotplåten på bärläkten? Och ser bara till att den delen som vinklas ner med god marginal passerar råsponten?

Fredrik - det är lite oklart hur gammalt taket är, säljaren visste inte. Men mycket tyder på att det har ganska många år på nacken. Besiktningsmannen tyckte dock att både pannor och papp var i fullgott skick för att hålla ytterligare ett antal år. (Funderar lite på en takmålning för att förlänga livslängden lite ytterligare, men det är en annan fråga...)

7. J

johan ivarsson

Medlem
    Mm i bärläkten sen se till så den går nedanför råspont men ska inte liga emot längst ner då vatten, löv och annat ska kunna komma ut.
    Måste fråga hur slutar ränndale på taket? Ser ut som den går in under pannorna.

8. V

Volrat

Medlem
    De färdiga fotplåtar jag har hittat (på Byggmax och Bauhaus) är för korta för att gå ner över råsponten. Om jag inte vänder dem åt fel håll, och skruvar fast den smala biten, men det blir säkert inte så bra. Så jag tänker mig att jag får be en plåtslagare göra två anpassade plåtar.

Ja, ränndalarna som går längs med takkupan fortsätter in under pannorna och mynnar i hängrännorna. Är det ovanligt?

9. J

johan ivarsson

Medlem
    Inte så vanligt men så länge det finns plåt under panorna också är det okej. Men man måste se till att löv och annat inte fastnar under och stoppar vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.