Byggahus.se
Hej har en kåk med tillbyggt garage som slutar 1 meter från tomtgräns. Garaget är ihopbyggt med huset med trapp ner till källare osv.

Vid Källarväggen ut mot gatan i anslutning till garaget har jag upptäckt fult i väggen vid lustigt nederbörd tö osv. Har tänkt att sätta värmeslingor i stuprören samt filma röker ut mot dagvattnet för att se att allt är okej osv.

Ett kanske värre problem är dock att sulan i garaget har sjunkit ca 2cm och jag vet inte om det fortsätter sjunka eller hur länge det pågått. Minns det inte som yngre så tror det är ett nyare problem.

Grannen nämnde att han tog bort sina stuprör mot dagvattenbrunnarna då dom läckte och han fick vatten i källaren så han har dränerat om. Han sa inte vart vattnet gick nu. Däremot har han en utbyggnad och carport på ca 30-40kv där allt vatten rinner ner i en liten häck 1x2 m mellan våra uppfarter. Mitt garage ligger enbart 2 meter från där hängrännan dräller ner vattnet. Har uppkommit sprickor i puts på garaget efter vintern

Så min fråga är det okej att ha så och kan det påverka mitt garage och i slutändan huset ?

Mitt dagvatten går på ena sidan till dagvattenbrunnar och på den andra ner i en slänt utanför tomtgränserna. Så själv kan jag inte göra mer än att dränera om osv men finns inte i budget just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.