Byggahus.se

Hänga upp projektor i taket?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte hänga upp min projektor i taket i lägenheten med ett projektorfäste. Taket är dock inte i betong utan består av någon slags skiva, antagligen spånskiva eller gipsskiva.

Nu är jag dock väldigt osäker på om taket håller för tyngden. Projektorn väger drygt 3 kg. Om jag väl hittar en takregel så lär det väl hålla men jag har försökt att knacka mig fram utan att kunna känna en enda takregel... Fungerar de elektroniska regeldetektorerna verkligen? Känner de av spikar i träet eller känner de av densiteten i träet?

Har ni några tips?

/Chrille

2. E
    Medlem Nivå 7

Re: Hänga upp projektor i taket?

3 kg kan du lätt hänga med molly expander om det är en gipsskiva.

3. lastkaj
    Medlem Nivå 8

Och vill du vara extra säker så kan du använda 2st eller kanske 3st.

4. egerskog
    Medlem Nivå 1

Hej jag hadde liknande problem när jag bodde i lägenhet och takfläkten skulle upp.
    om du borrar ett litet hål där du vill ha din proje och sticker upp en lång smal grej ståltråd?
    så märker du att det kommer ett bjälklag till i mitt fall var det i trä och jag kunde dra i 20 cm långa träskruv
    kunde sedan bokstavligen hänga i fläktfästet (=90+ KG).

5. S
    Medlem Nivå 1

Jag skulle satsa på långa skruvar som når reglar eller motsvarande...

Eller rättare sagt, det har jag gjort- 10cm långa skruv håller mitt Vogel takfäste. Jag skulle aldrig våga hänga min projektor i molly ;)

6. D
    Medlem Nivå 6

Elektroniska regelkännare funkar bra för att hitta reglar. Använd en sådan. Köpte min på CO för några hundringar.
    Det som, åtminstånde min, inte funkar är avkänning av el. Hade nog försökt försäkra mig om hur elen i taket är dragen (om det finns sådan) innan jag borrar upp eller kör 10cm skruvar genom gipset. En molly klarar lätt 3kg.