Hänga tv på vägg, hitta regel eller skruva direkt i OSB?

12k läst  121 svar

1. D
    Medlem Nivå 5
    Har köpt en ny tv som ska hängas upp på väggen. Den väger 19 kg.
    Till väggfästet som jag har köpt så följer det med tre franska träskruv med beteckning QL 8.8, se bifogad bild.

Enligt instruktionen till väggfästet så måste jag leta en regel som fästet sedan ska skruvas i.
    Eftersom jag har OSB och gips på väggen så undrar jag om jag behöver leta efter regeln, eller om jag kan sätta fästet var som helst i vägggen? Om jag kan skruva upp fästet direkt på OSB-skivorna, kan jag då använda de skruvar som följde med, eller bör jag byta till något annat?

2. K
    Medlem · Nivå 10
    Byt till mindre skruvar, räcker med 5 mm, så kan du skruva upp direkt utan leta reglar. 19 kg är inte mycket.

3. M
    Medlem · Nivå 7
    De franska tycker jag du ska slänga. Skruva i osb skivan, sätt 4 ordentliga träskruv. Det kommer hålla fint, så till vida du inte har någon lång arm på fästet som skapar häv.

• Laddar…
  4. Persson88
    Medlem Nivå 1
    Tycker du ska köpa mollyplugg, då kan då sätta TV vart du vill på väggen

• Laddar…
  5. D
    Medlem Nivå 5
    Just det, borde förstås ha nämnt att tvn sitter på en arm som går att vrida och tilta, som kan komma ut upp till 40 cm från väggen. Dumt att jag glömde den ganska viktiga detaljen

6. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    DÅ kommer saken i ett annat läge. Då bör du nog följa instruktionerna är jag rädd.

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 9
    Alternativt fästa en plyfa på väggen och sen fästet i den.

8. K
    Medlem · Nivå 10
    Leta regel.

• Laddar…
  9. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Nej, nej. Förutom att det blir fult så flyttar du bara problemet. Vridmomentet vid 19 kg på en 0,4m hävarm är över 70 Nm och det är en del.

10. J
    Medlem · Nivå 9
    Håller med tidigare talare. Extra viktigt att, om du skruvar i osb inte använder skruv där gängorna inte går hela vägen till skallen. Annars biter inte skruven i trät. Leta alltså upp regeln eller fördela belastningen.

11. A
    Medlem · Nivå 17
    Det starkaste är givetvis att använda franska träskruv i reglarna. Men molyplugg genom skivorna kommer också att vara starkt nog.

12. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Tillåt mig att vara skeptisk. Ett vridmoment på över 70 Nm motsvarar om du skulle hänga upp en tavla direkt på väggen som väger bortåt 500 kg. Det blir en rackarns stor molly.

13. J
    Medlem · Nivå 6
    Tro du tänker fel, är väl omöjligt veta vad du har för belastning på Mollyn med den data som finns?

500kg är jag ytterst skeptisk till.

Använd gyprocs belastningsberäknings program.

• Laddar…
  14. B
    Besserwisser · Nivå 6
    Har du en länk till fästet?

15. T
    Medlem · Nivå 14
    Du har den statiska belastningen men också dynamisk, om någon börjar vrida TVn och ändra dess position. Du vill ju iinte att TVn börjar svaija. Jag skulle skruva i regel alla dagar i veckan.
    Kolla om fästplattan har hål för fler skruvar.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: