Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Händer det något med huset om all värme är avstängd höst-/vintertid?

1. S
    Medlem · 3 inlägg

SuHuAn

Medlem
    Jag bor idag i ett enplanshus från 1979. Direktverkande el (radiatorer och golvvärme), luft/luftvärmepumpar (2 st) samt kamin, samt värmeåtervinning på ventilationen. Då elen är dyr nu så har jag (som många andra) slagit av all värme. Det enda jag har igång är värmepumparna på 17 och 18 grader, samt att jag eldar i kaminen varje dag. Även ventilationen är igång. Ska försöka hålla detta så länge det är går (alltså inte sätta på golvvärme och radiatorer) i höst/vinter. Tänker klä oss varmare och använda tofflor. Har golvvärme i badrum och kök (som nu är avslagna), men lämnar dörrarna lite öppna till badrum så en viss värme kommer in.
    Nu min fråga - kan det hända något med huset om ingen värme är påslagen när det är kallt ute? Finns det nackdelar att vara ”snål” och inte sätta på värmen?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 504 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Sålänge du har luftvärmepumparna på så är ju huset lite varmt och det bör inte vara någon fara för huset.

• Laddar…
  3. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 3 869 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Vet inte riktigt vad du menar med "ingen värme är påslagen"
    Om du menar att elradiatorer är avslagna men LLVP:ar jobbar så helt ok .
    Att kallställa ett hus är inte optimalt för en isolerad byggnad .

4. S
    Medlem · 3 inlägg

SuHuAn

Medlem
    Precis - det är så jag menar. Inga elradiatorer och ingen elgolvvärme är påslagen. Men LLVP är ingång på 17 (den ena) och 18 grader (den andra).
    Och ingen fara med badrum heller, där jag varken har golvvärme eller handdukstork påslagen (enda uppvärmningen där)? Jag har dock dörrarna öppna så viss värme kommer in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.