Jag bor idag i ett enplanshus från 1979. Direktverkande el (radiatorer och golvvärme), luft/luftvärmepumpar (2 st) samt kamin, samt värmeåtervinning på ventilationen. Då elen är dyr nu så har jag (som många andra) slagit av all värme. Det enda jag har igång är värmepumparna på 17 och 18 grader, samt att jag eldar i kaminen varje dag. Även ventilationen är igång. Ska försöka hålla detta så länge det är går (alltså inte sätta på golvvärme och radiatorer) i höst/vinter. Tänker klä oss varmare och använda tofflor. Har golvvärme i badrum och kök (som nu är avslagna), men lämnar dörrarna lite öppna till badrum så en viss värme kommer in.
Nu min fråga - kan det hända något med huset om ingen värme är påslagen när det är kallt ute? Finns det nackdelar att vara ”snål” och inte sätta på värmen?
693 läst · 3 svar
693 läst
3 svar
Händer det något med huset om all värme är avstängd höst-/vintertid?
-
27 okt 2022 07:36 #2
Sålänge du har luftvärmepumparna på så är ju huset lite varmt och det bör inte vara någon fara för huset.
- Laddar…
-
27 okt 2022 10:59 #3
Om du menar att elradiatorer är avslagna men LLVP:ar jobbar så helt ok .
Att kallställa ett hus är inte optimalt för en isolerad byggnad .- Laddar…
-
27 okt 2022 11:05 #4
Och ingen fara med badrum heller, där jag varken har golvvärme eller handdukstork påslagen (enda uppvärmningen där)? Jag har dock dörrarna öppna så viss värme kommer in.
Liknande trådar
-
Fasa kant i oval form, något bra trix för det?
Möbelsnickeri -
Är detta något jag ska va orolig för?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Finns det något knep för att ta loss fjäderinfäst spot
El -
Händer det något eller...?
Arkiverade bloggar -
Det händer alltid något oförväntat
Vatten & Avlopp