Byggahus.se

Hälsomässig anmärkning vattenprov, hur akut?

1. B
    Medlem · 5 inlägg
    Hej!

Har en nyinköpt fastighet med grävd brunn från 1940. Huset hade stått tomt ca 1 år innan vi köpte det så då omsattes inget vatten, men vi försökte omsätta så mycket det gick innan provet.

Första vattenprovet visade en del avvikande värden (se bild för komplett analysresultat):

Odlingsbara mikroorganismer vid 22 grader 3 dygn: 1100 CFU/ml
    Koliforma bakterer: 50 CFU/100ml
    Turbiditet: 7,1 FNU
    pH (vid 25 grader): 6,6
    Alkalinitet: 36 mg/l

Stötvis kunde vattnet även vara missfärgat (gulaktig/brunaktigt). Analysen visade även på stark lukt och spår av svarta partiklar i bottensatsen. Vi bytte därefter hydroforpump samt tömde och spolade rent brunnen och efter det har vi inte haft några problem med missfärgning av vattnet. Omprov ett par veckor efter åtgärderna visade:

Odlingsbara mikroorganismer vid 22 grader 3 dygn: 1800 CFU/ml
    Koliforma bakterer: 32 CFU/100ml
    pH (vid 25 grader): 6,2
    Alkalinitet: 55 mg/l

Ingen bottensats, grumlighet eller lukt fanns vid provtillfälle nr 2.

Det lite låga pH:t och aggressiva vattnet känns som en bra grej att åtgärda innan rören går sönder men känns inte helt akut - har jag rätt? När det gäller mikroorganismerna och de koliforma bakterierna är jag mer osäker, är detta något vi kan avvakta med och ta ett nytt prov efter att vattnet omsatts ytterligare eller borde vi skaffa ett filter/åtgärda brunnen på något vis?

Tackar på förhand för tips!

2. M
    Medlem · 401 inlägg
    Fick du ingen förklaring till gränsvärdena för tjänligt?
    Jag fick följande:

· E.coli
    (Riktvärde otjänligt 10 cfu/100 ml)

· Koliforma bakterier
    (Riktvärde otjänligt 500 cfu/100ml)

· Odlingsbara mikroorganismer
    (Riktvärde 1000 cfu/ml)

Med en grävd brunn så tycker jag dina värden ser bra ut nu med avseende på bakterierna.

3. B
    Medlem · 5 inlägg
    Hej och tack för ditt svar!
    Då stämmer det med de förklaringar till gränsvärden som jag googlade fram. Precis, det är ju framförallt de odlingsbara mikroorganismerna som inte vill ge med sig (även om det såklart hade varit skönt att bli av med de koliforma bakterierna helt också) men som jag förstått det är det inte något som behöver åtgärdas på en gång. Vi får kanske när tillfälle ges tömma brunnen igen och se om där är något som behöver tätas.