Byggahus.se

Hälla ut flytspackel genom slang.

5k läst  42 svar

1. K
    Medlem Nivå 3
    Har fått lagt golvvärmeslang i källaren och ska flytspackla. Får hjälp med det men leker med tanken att underlätta utportionerandet genom att hälla ut spacklet via en tunna med avlopp och en tjock slang. Tunnan kan stå på en hög pall/ställning 1.5 eller högre.

Nån som provat? Det blir mycket klivande på golvvärmeslangarna med hinkar då det är 25 kvm och avlångt rum.

Spackelpump går bort enligt rörisens vidhängande byggfirma som tagit på sig spacklingen. Snabbare med flera som vispar eller om det var svårt att hyra blandarpump. (Gbg). Såg en filmsnutt med spackelpump på nätet och det gick väldigt trögt att få ut spacklet. Det var ändå en reklamfilm.

Tunnan och slang kan kastas om det inte går att rengöra.

Frågan är ju om det rinner ut genom en 10m lång slang från 2m högt placerat kärl. Ska täcka golvvärmen i första spacklingen och sedan bygga fall. Andra spacklingen blir då mindre känslig map trampande på värmeslangen. Kan köra max vattenmängd i första svängen.

Nån som provat?

2. K
    Medlem Nivå 8
    Men om byggfirman ska flytspackla ska väl inte du lägga dig i hur de gör eller? Om du har förtroende för forman låt dem göra som de brukar tror det blir bäst.

3. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Jag tror du får problem! Flytspackel stelnar fort och bäst är att en blandar i flera spannar och en annan springer med spannarna. Helst en tredje som drar ut flytspacklet så det kommer rätt.

4. E
    Medlem · Nivå 22
    Men tror du inte att "amatören" har bättre idéer än profsen?? Jag trodde att en spackelpump var överlägsen på lite större ytor. Varför, jo det är vad man använder på alla större jobb. Men det blir lite dyrt på ett så relativt litet jobb. Och på lite större "småjobb" brukar man väl inte hinka utan använda en tunna med hjul. Och det är ingen konst att skydda slangen, men hur man gör det vet ju proffsen.

5. K
    Medlem Nivå 3
    Det stelnar inte fortare för att det rinner genom en slang är min tanke. Det är ju hela tiden ny blandning tills sista hinken då tunna och slang kan rengöras snarast eller kastas.

6. E
    Medlem · Nivå 22
    Du behöver även en avstängningskran på slangen (så att man snabbt kan få stopp på flödet) samt en "strumpa" i ändan.

7. K
    Medlem Nivå 3
    Jo en kran vid spacklaren är nödvändigt och kanske även vid tunnan. Om jag vore spacklare skulle jag uppskatta att slippa bära hink som väger 30 kg. Det innebär att man med ganska bra precision ska bära 2 ton under begränsad tid. Men proffs gillar nog att göra som man brukar göra vilket är en naturlag eller definitionen på proffs.

Det är ju också dumt att chansa. Det kan ju gå åt skogen.
    Dock är väl det värsta med min idé att man hinkar ut som vanligt och ställer undan tunna och ställning. Eller ställer arrangemanget på hjul.

8. E
    Medlem · Nivå 22
    När man flytspacklar ett lite större golv gör man det naturligtvis inte på en eller två man, minst tre eller fyra. en som "spacklar två som bär och en som blandar och ibland bär. Ofta blandar man i en/tå tunna(or) med hjul som man kan dra

9. K
    Medlem Nivå 3
    Ok. Ingen har testat att pytsa ut spacklet genom självfall genom en slang!

Tack för engagemanget!

10. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
  11. K
    Medlem Nivå 3
    Av misstag kommer de flesta innovationerna till. Det blir förstås ett bra sug i den tvåvånings häverten. Jag kanske ska ställa vispgubbarna två våningar upp för att vara säker. Tycker absolut att det ser behändigare ut att ersätta hinkbärare med en slang och avlasta spacklaren med 25kg mindre att bära omkring. Tre gubbar med vispar, stor tunna med slang. Gubbarna håller tunnan fylld hela tiden utom när rummen börjar bli färdiga.

12. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Det är klart det kan fungera. Att lösningen inte finns kommersiellt behöver inte betyda att det är en dålig idé. Det kan ju även vara så att användningsområdet är för smalt.

Men. Två invändningar:

1. Du måste åtminstone göra nåt försök först så du inte står där med byxorna nere när det är skarpt läge.
    2. Om du har anlitat hantverkare att göra ett jobb hos dig så gör du bäst inatt låta dem göra jobbet på sitt sätt. Annars kan de skylla allt som går snett på din metod,

13. K
    Medlem Nivå 3
    En risk är att spacklet är för trögflytande och flödet i slangen inte klarar att rinna i en horisontell slang. Det som annars kunna funka är en tunna på hjul och med kort nästan lodrät slang pytsa ut spacklet. Tunnan ska väl vara på nån meters höjd. Kan nog testa några säckar. Alltid kul med tanken åtminstone. Sen om det inte blir så mycket snabbare är en sak, bara att det blir bekvämare kan innebära bättre precision t.ex. Mindre bärande är också en grej när nu hjulet är uppfunnet. Har spanat lite på pumpar för tröga slitande substanser men otestade grejer som kostar är inte försvarbart i detta läge. Tunnan med slang och några hjul är överkomligt.

14. DanielF
    Allvetare Nivå 13
    Jag kan bara se framför mig när ni väl börjat och är inne på laddning nummer 2 och slangen lossnar från tunnan och det tar 1 min för er att upptäcka felet. En står i rummet och väntar på mer flytspackel i slangen de andra två står och blandar laddning 3.

Hela hallen och halva köket fylls med ett tunt laget flytspackel.
    Betalar jag någon för ett arbete så får de göra det hur svårt för sig själv bara det blir bra. Men att be takläggarna klä ut sig till Björne och Snigel när de lägger tak kan självklart orsaka ett sämre resultat och de kommer uppenbarligen skylla på dålig sikt i kostymerna.

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Men för typ tredje gången: Varför ska du lägga dig i hur hantverkarna jobbar?

• Laddar…