Elektrikern som installerade la hällen direkt i hålet, dvs. använde inte de medföljande fästena som enligt manualen skulle limmas på stenskivan. Det är en tjock gummilist under glaset på hällen som ligger an mot bänkskivan. Avståndet mellan hällkanten och skiva är ganska stort, och om jag trycker i bakkant på hällen sviktar det rejält. Är detta okej? Mår hällen bra av det? Är det tätt eller kommer vatten vid överkokning att rinna ner under?

Film och några bilder: Dropbox

Se sista på sviktandet. Och glaset verkar inte helt plant heller, i alla fall inte om vattenpasset får anses vara det...

Ska jag be dem göra om och använda fästena, eller vara glad och nöjd och gå vidare i livet? 🙂

wildeside
Gör om och gör rätt skulle jag säga, smuts och överkokning kommer att hamna under kanten.
Är bänk skivan helt vågrät?

Den enda av dina bilder som ger någon info alls är just din film där du visar att det sviktar.

Således inte en ok installation, meddela installatören att det bara är att komma tillbaka och göra om och rätt. Betala inte en spänn innan detta är korrekt installerat.

A
Fsätena är bara till för att centrera hällen i hålet och till viss del hålla den fast
Att inte glaset är plant är nog en del i denna historia.
Det är ju heller inte bra om hålet är större än monteringsanvisningen
Brukar vara 5mm mer än hällens mått

@wildeside - ja, vad jag kan se är stenskivan perfekt plan.

@Harald Blåtumme - jag har skickat bilder till dem med, de säger att det kan vara hällen som inte är plan. Den andra av mina bilder tyder på det, givet att vattenpasset är rakt förstås. Men jag är tveksam till att det skulle vara hela förklaringen.

@electroluxaren - intressant! Jag trodde att fästena också "drog ner" hällen i hålet så att den tryckte ihop listen, ungefär som när jag trycker på hällen i filmen. Men så är det alltså inte?
Hålet kan jag inte göra något åt, skivan är 18 år gammal. Men det satt en Siemens-häll där innan och vad jag kan se hade den samma krav på mått, så det borde gå bra.

A
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
@wildeside - ja, vad jag kan se är stenskivan perfekt plan.

@Harald Blåtumme - jag har skickat bilder till dem med, de säger att det kan vara hällen som inte är plan. Den andra av mina bilder tyder på det, givet att vattenpasset är rakt förstås. Men jag är tveksam till att det skulle vara hela förklaringen.

@electroluxaren - intressant! Jag trodde att fästena också "drog ner" hällen i hålet så att den tryckte ihop listen, ungefär som när jag trycker på hällen i filmen. Men så är det alltså inte?
Hålet kan jag inte göra något åt, skivan är 18 år gammal. Men det satt en Siemens-häll där innan och vad jag kan se hade den samma krav på mått, så det borde gå bra.
förr i tiden fanns det fastsättning mha skruvar som skulle dra ner hällen, men det är minst 15 år sedan jag såg något ditåt. nu brukar det vara olika former av fjädrar.
gummilisten på undersidan av glaset skall ju ta normala variationer i bänkskivan och hällens egenvikt skall räcka till för att få det tätt förutsatt att den är plan vill säga.
uttagets storlek i bänkskivan har ändrat ut med åren men kan givetvis vara samma som nu under förutsättning att det är rätt storlek från början... inget fel att mäta och jämföra med installationsanvisningen

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.