Byggahus.se

Hälftenarv

1. L
    Medlem · 64 inlägg

Linjo

Medlem
    Finns det någon lagkunnig här ???

Jag har en fråga om reglerna kring hälftenarv. Ett hus jag är intresserad av ägs av en man och dennes faster. De äger lika delar var. Fastern och hennes bror fick det i arv från sina föräldrar 1979 och när sedan brodern dog 1993 ärvdes hans del av hans son.

Han vill inte alls ha detta hus, refererar till det som "Arvssynden". Tanten har vägrat hyra ut eller sälja det de senaste 25 åren. Och jag vill nu åt detta hus :D

Vid arvet -93 meddelande han att han ville bli utköpt, fasterna skulle höra av sig, vilket då inte skett.
    Såvitt jag förstått har huset stått obebott sedan 1979. Fast delvis använts som sommarstuga fram till 1993.

Vilka regler gäller? Kan han på något sätt tvinga fasterna att "köpa loss" hans del som han inte vill ha, och eftersom hon inte vill sälja huset alls?
    Kan han tvinga henne att sälja av hela huset för att få loss sin del?

Jag är sugen på huset, men har engagerat så många timmar kring detta bygga nu att jag mest av allt vill att någon som tycker om det och ser dess potential ska få ta han om det, låt så vara att det kanske inte är jag :-/

Någon som vet mer än lilla jag?

2. F
    Medlem · 823 inlägg

Re: Hälftenarv

Situationen och liknande situationer regleras av lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt.

Där anges i korthet i 1 - 6 § (framför allt 6 §) att om delägarna till en fastighet inte kan enas om förvaltningen kan någon av ägarna ansöka om att fastigheten skall för gemensam räkning försäljas.

Vem som helst, även de "kvarvarande" ägarna, kan då köpa fastigheten. På så sätt "löses" en ovillig ägare ut.

Lycka till!  :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.