Byggahus.se
Hejsan! Har ett litet (stort) problem.

Har i hushållet en NIBE 370F från 2019 med 11 radiatorer samt en vattenburen handdukstork som värmekälla i badrum tillsammans med el-golvvämre.. Huset ett 1-plans Älvsby hus byggt 2005.

Problemet är att de första 6 radiatorerna har mkt god värme. Radiator 7 är ljummen medans radiator 8-11 + Handdukstork är helt kalla. Radiator 7 som är ljummen blir den radiator som sitter längst ifrån värmekällan sen vänder systemet tillbaka igen mot värmepump. Är nyinflyttad i huset för ca 3-4 år sedan och då fanns problematiken också vad jag tror idag. (Vårt första hus). Helt sonika så fanns iaf problemet även innan nya pumpen kom in i huset tidigt 2019.

Givetvis är allt väl avluftat samt piggarna välfungerande innanför termostaterna. Jag har även provat stänga alla "varma" radiatorer och öka trycket till ca 2 bar ist men problemet kvarstår i samma utsträckning.

Kan det sätta sig smuts redan på ett relativt nytt hus? kan de bli väldigt mycket luft i systemet som inte klarar luftas ur?

All hjälp uppskattas av en novis husägare!

Ventilerna kan ju sitta fast trots en pigg som går att röra...........En ventil som rör sig känns på piggen och man har ett motstånd när man trycker in den och sen ska den gradvis åka ut själv när ventilen öppnar.igen. Även en stängd fastkärvad ventil ger möjlighet för piggen att röra sig i hela området om man tar tag i den med tång och drar i den.

S Stefan1972 skrev:
Ventilerna kan ju sitta fast trots en pigg som går att röra...........En ventil som rör sig känns på piggen och man har ett motstånd när man trycker in den och sen ska den gradvis åka ut själv när ventilen öppnar.igen. Även en stängd fastkärvad ventil ger möjlighet för piggen att röra sig i hela området om man tar tag i den med tång och drar i den.
Piggen har ett bra motstånd när den trycks in och fjädrar ut direkt. Skulle vilja påstå att alla "piggarna" beter sig likadant. Såväl fungerande som icke fungerande radiatorer.

Kan ju vara flera ettrörsslingor där avstängningar och instrypningsventiler står i fel läge(?) Särskilt när det drabbar en rad element efter varandra.

J Josth skrev:
Kan ju vara flera ettrörsslingor där avstängningar och instrypningsventiler står i fel läge(?) Särskilt när det drabbar en rad element efter varandra.
Har kontrollerat instrypningsventiler också utan vidare succé. Jag börjar fundera på om jag har skit i rören.. är de rimligt på ett 15 år gammal hus?

Beror på hur installationen såg ut innan F370 och egentligen ska rören/systemet renspolas vid installationen av ny panna. Gamla stålomspunna gummislangar som inte var diffusions-täta kunde samla magnetit som gjorde att de blev nästan helt igenproppade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.