Byggahus.se

Häggmispel - beskära eller växa fritt?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har inte bestämt mig om jag ska beskära vår häggmispel eller låta den växa fritt.
    Om man vill beskära den, hur gör man det på rätt sätt? Och när?
    Om man vill ha den friväxande... blir den inte väldigt "svajjig" då. Vår är nog 3-4 år och ca 2 meter hög. Vi har bott här i ett år så jag är osäker på hur den har beskurits innan... Just nu känns den svajjig och yvig... inte så tät och fin som jag vill ha den. Vad jag har förstått så är det svårt att få den tät nertill även om man klipper ner den. Stämmer det? Hur får man den tät om man vill ha den friväxande?

2. F
    Medlem Nivå 9
    De vanligaste sätten att beskära häggmispel är att antingen beskära den som en klippt häck eller inte beskära den alls.
    Hur man bygger upp en klippt häck finns det många beskrivningar av - i andra trådar här eller på olika trädgårdssajter eller hos trädgårdshandlaren. Dock bör det i så fall vara 3 - 4 plantor/meter och om den som planterade dina häggmisplar tänkte ha dem friväxande står de förmodligen glesare än så.

Vi har grannar som har häggmispel som klippt häck och den är hyggligt tät och fin även nertill. Dock blir det mycket mindre blomning än om man inte klipper den.