Byggahus.se

Häger Rekomenderar PSA? För Kyl, badrum och VVB

1. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Har räknat på en ny elcentral. Hägers kalkylator rekommenderar att jag byter Kyl/Frys och badrum /tvättstuga till PSA. Är det Klokt?

Hager PSA 1P+N 6kA C-10A 30mA Rekommenderad av häger till Både kyl och badrum.

Om jag sätter Kyl frys på PSA kommer jag ju inte märka om säkringen går lika lätt, då inget annat slocknar.

Badrum så har jag tidigare fått rekommendationer på att man kan köra 10mA i badrum. Men dessa från häger verkar ovanliga på marknaden och dyra 2106034 PSA 1P+N 6kA C-10A 10mA

VVB?

Bör jag sätta den utanför JFB eller på denna som häger rekommendera. Fått rekommendationer att sätta en JFB 300ma separat för VVB här på bygga hus. Men den är dyr. Min VVB är en Nibe 300cu

Centralen i sin helhet: X = Rekommenderad PSA
    Rad 1:
    HB Huvudbrytare 40A
    JFB1 Jordfelsbrytare 40A
    F1 Häll 16A 2,5mm²
    F2 Häll 16A 2,5mm²
    F3 Diskmaskin 10A 1,5mm²
    F4 Ugn 16A 2,5mm²
    F5 Ugn 16A 2,5mm²
    F6 Köksfläkt 10A 1,5mm²
    F7 Frys 10A 1,5mm² X
    F8 Kyl 10A 1,5mm² X
    F9 VVB 10A 1,5mm² X
    F10

Rad 2:
    JFB2 Jordfelsbrytare 40A
    F11 Tvättmaskin 10A 1,5mm²
    F12 Tvättstuga
    + Toa Belysning 10A 1,5mm² X
    F13 Torkskåp 10A 1,5mm²
    F14 Förråd 10A 1,5mm²
    F15 Hall, Entre,
    Sovrum1 10A 1,5mm²
    F16 Sovrum 1 10A 1,5mm²
    F17 Sovrum 2 +LVP 10A 1,5mm²
    F18 Datarum +
    Fläkt Golv 10A 1,5mm²
    F19 Sovrum 3 10A 1,5mm²
    F20 Värme 10A 1,5mm²

Rad 3:
    F21 Värme 10A 1,5mm²

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej.

För det första är PSA en integrerad dvärgbrytare plus JFB så du kommer vanligen undan billigare med separata enheter.

En egen JFB för kyl/frys är något som rekommenderats i många år, bl.a av ESV. Rekommendationen fanns på den tiden (90-talet) så JFBer typ AC enligt en äldre standard var vanliga. Dessa var inte speciellt störsäkra utan kunde lösa utan synbar anledning. Idag är den risken betydligt mindre. Så det är inga praktiska problem med att låta kyl dela JFB med resten av huset.

Det man idag försöker göra är att istället sätta en separat JFB på de grupper som faktiskt utgör en risk för att (tjyv)lösa JFBer och det är främst alla grupper som matar förbrukare utomhus (uttag, belysning etc). Där kan man låta okritiska grupper få vara med som tvätt o tork o VVB etc. Jag ser dock inga sådana grupper (utomhus) i din gruppförteckning.

Jag är inte helt nöjd med den fördelning som är gjord, där t.ex all belysning ligger på JFB2. Det är olämpligt att hela huset blir kolsvart ifall JFBn löser av någon anledning. Ta o kasta om detta lite random. Då det är ganska många grupper kanske det kan vara en ide med en tredje JFB för utomhusgrupper.

En JFB med märkutlösningsströmmen 10 mA i badrum kanske är en god ide men jag har faktiskt lite svårt att se den praktiska nyttan. 10 mA är inte snällare mot kroppen än 30 mA om man skulle råka ta i en spänningsförande del, det har ingen betydelse. Vad en 10 mA gör är att den löser för lägre läckströmmar mot jord, strömmar som man aldrig känner, men på så vis indirekt skyddar mot strömmar på 15-30 mA ifall skyddsjorden plötsligt skulle bli bruten. Men det är många delar inblandade i den totala impedansen så det går säkert att hitta fler scenarios där en 10 mA gör nytta. I vilket fall talar vi om situationer där något gått fel så i första hand ska man ju se till att installationen är felfri.

VVB och alla andra värmeapparater är kandidater till att förr eller senare lösa en JFB. Förr är ju bättre så jag tycker naturligtvis att en VVB ska skyddas av den ordinarie JFBn. Även värme tycker jag hör dit. Blir det för många sådana värmeapparater kan man behöva sektionera mer med fler JFBer. Visst har det förekommit att värmen slagits ut (av okänd anledning) medan folk varit på semester, men sådant kan man idag enkelt lösa via hemlarm (dvs övervakning).

• Laddar…
  3. Stommen
    Renoverare Nivå 5
    Tack för ett långt svar Bo!

Inga problem att kasta om ordningen på dvärgbrytarna. Tanken var belysning på samma som kyl/ frys!

Alla vitvaror är helt nya för i år.
    All el är omdragen och jordad i hela huset utom badrum som byts när toaletten Renoveras.
    Bara centralen kvar som skall bytas.

Ute el finns på F14 F15 F17. Köksfläkten F6 sitter motorn på utsidan dock kopplad inomhus. Kan lägga dessa på JFB2. Så är det problemet mindre.

Värmen F20-21 kommer vara El element. Max 4 element i tre rum

Så en PSA av denna typ rekommenderar du för Badrum: Länk ? Kan man lägga både belysning och golvvärme på samma PSA i badrummet? Ca 3,5m2 Golvärme

Angående VVB
    Förstod det som att det kan bli problem med tjuvutlösningar med en 30mA säkring till Nibe 300 compact CU. Varför en 300mA var rekommenderad.
    Om man inte väljer att montera den utan JFB då det är en fast installation.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag rekommenderar ingen PSA för badrum, utan en dvärg + JFB, och dessutom behöver inte badrummet skyddas separat utan kan ligga under en av de ordinarie JFBerna.

En VVB tjyvlöser inte JFBer, det har jag ingen information om. Däremot går en VVB förr eller senare (vanligen senare) sönder, och då löser den JFBn. Mao så löser JFBn innan isolationsfelet i VVBn blir så stort att det skulle kunna ställa till med skada. Värmeapparatar har också en lite högre normal läckström, men inte värre än att man kan behöva sektionera med fler JFB'er med märkutlösningsströmmen 30 mA. En 300 mA ser jag ingen nytta med, den är bara dyr, och Hager vill ju sälja sina produkter.

Ja, utan JFB krävs fast anslutning av VVBn, ej stickpropp.

5. M
    Moderator · Nivå 18
    Jag håller med Bo.

Min standardrekommendation som lekman
    JFB1: halva huset + kyl eller frys
    JFB2: andra halvan + kyl eller frys (om man har mer än en)
    JFB3: utomhusuttag.
    JFB4: Vattenburen värme. Har man elvärme så tycker jag man kan dela den på JFB1 och 2. Här kan man tänka sig en 300 mA men en 30 plus ett par elelement på 1 och 2 ger bättre säkerhet

• Laddar…