Byggahus.se

Häckoxbär nere för räkning?

1. theresiaF
    Medlem · 5 inlägg

theresiaF

Medlem
    Hej!
    Flyttade in i hus byggt -79 i höstas och njöt av de vackra färgerna hos häcken ut mot vägen, vad jag nu fått veta är häckoxbär. Såg tidigare i våras att det på ffa ett ställe var annorlunda i grenarna/bladsprickningen, ser klent ut liksom. I samma område har tidigare ägare helt kapat en av buskarna, oklart när men det syns inte om man inte böjer sig ner så det har växt igen iaf. Finns ytterligare något enstaka ställe där det ser lika "klent" ut men inte lika omfattande. Nu i dagarna har jag även noterat att det ffa ut mot gatan (österläge) finns områden där bladen har bruna fläckar och blir gula eller röda. Tycker inte att det är tydlig korrelation med de "klena" områdena. Verkar finnas fina blad i direkt anslutning. Områdena med fläckar finns lite här och var men ffa på ett ställe. Det enda som jag kan se som skiljer är att det just där växer en del knölklocka i backen (suck!). På insidan är det mycket färre, typ enstaka blad som är fläckiga på några ställen.
    Här och var finns lite andra löv som tränger igenom i häcken (lönn, fläder, något grönt som jag ej identifierat än, ev ros). Rensade bort massa små brännässlor under häcken i våras som knappt kommit tillbaka men inte hunnit/orkat ta tag i övrigt ogräs. Fram till häcken går det (o)gräsmatta.
    Bor på Hammarö, Värmland (zon 2, på gränsen till 3). Plogning i vintras men ingen saltning.

Försökt läsa på, bla på detta forum men svårt att hitta bra bilder att jämföra med. Fruktar det värsta, att det ska vara någon slags svamp typiskt för häckoxbär som betyder slutet för häcken. Men hoppas att det ska vara skada/påverkan av svinkall vinter, sol och växter som inkräktar samt ev bristande skötsel av tidigare ägare (som nog inte tyckte trädgård var så kul vad det verkar). Eller päronpest eller något med röda prickar som jag läst om också. Eller är det två olika problem på samma gång?

Laddar upp lite bilder på hela häcken, de påverkade områdena och hur det kan se ut inuti. Den är vildvuxen och ska få en lite frisering framåt JAS men tycker att den ser välmående ut på det stora hela.

Håller tummarna för att någon här har något råd på hur den kan räddas (rensa bort ogräs? gödsla? ta bort de fula grenarna?) eller om det är bästa "palliativa" omhändertagande som gäller + börja spara till ny häck!

Så tacksam för alla råd och ev svar!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210526_195541.jpg
    20210526_195743.jpg
    20210525_113526.jpg
    20210526_200138.jpg
    20210526_195950.jpg
    20210526_195630.jpg
    20210526_195928.jpg

2. A
    Medlem · 2 268 inlägg
    Oxbär är en växt som tål det mesta som naturen hittar på, jag tycker häcken ser jättefin ut. Enstaka blad som gulnar och faller för ålderssträcket är alldeles normalt, det sker hela tiden och hos alla växter. Växter är inte på något sätt ett offer för omständigheterna, de har utvecklats att klara årstidsväxlingar, insektsangrepp, sjukdomar och människors oförstånd ;) Skulle häcken ha drabbats av något allvarligt kommer det att visa sig så småningom, inget att oroa sig för nu i alla fall.

Gör som du planerat, klipp den under JAS och rensa bort så mycket oönskad växtlighet som möjligt, knölklockan är ett större bekymmer än häcken.

Lycka till med din fina häck!

3. theresiaF
    Medlem · 5 inlägg

theresiaF

Medlem
    Tusen tack för ett bra svar!! Och skönt att höra att den ser fin ut :) Känns som att jag mestadels för olika krig mot diverse ogräs just nu så blir nojig över det mesta och sen läser man på nätet och blir ännu mer nojig :rofl: Så bruna fläckarna är snarare åldersfläckar än något annat? Bör jag ta bort några grejer nu (smala eller fläckiga) eller kan jag sitta lugnt i båten till beskärning? Kan jag både trimma (höjden och bredden) och beskära bort äldre grenar i JAS?
    Så tacksam för hjälp, är ju helt ny men älskar min nya hobby :love: (förutom knölklockorna då, det verkar ju vara ett gissel :sweat:)

4. A
    Medlem · 2 268 inlägg
    Visst kan du ta bort enstaka grenar som inte är vackra, det skadar inte och så håll koll på hur häcken beter sig framöver.

Ja.

• Laddar…
  5. theresiaF
    Medlem · 5 inlägg

theresiaF

Medlem
    Tack! Jag sköter om den och håller koll

6. O
    Medlem · Kronoberg · 66 inlägg

Onden

Medlem
    Hej.

Jag lånar den här tråden lite.
    Tänkte det var onödigt att starta en ny tråd på ungefär samma ämne men liknande problem.

Jag har också som TS beskriver det risiga partier i min häck.
    Saknas dessutom en del plantor som jag ryckt upp då de varit stendöda.
    Så jag har nu beställt ett gäng nya plantor som jag ska plantera när de kommer (inom 14 dagar)
    Men då är frågan.
    Ska jag plöja ner precis allt?
    Och hur långt ner ska jag ta då?
    Och när ska jag göra det?
    Vill ju gärna se att de nu plantorna ska etablera sig ordentligt innan jag kapar dem.
    Antar även att planteringsjord är bästa alternativet för de nya men vinner jag något på att gödsla nu?
    Kommer börja arbetet i helgen med att rensa ut de grenar som redan ser illa ut men det är ju det lilla.
    Får jag bättre resultat om jag kanske väntar till nästa vårvinter med att beskära och ska jag göra det innan löven börjar komma då?

Har även sett nu när jag rensat lite bland de döda grenarna att det sitter sniglar på dem. Kan de vara roten till att de dör eller är det bara en slump?

Vänligen,
    Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.