Tjena alla!
Har byggt mig ett markdäck och tänkte nu sätta häck runt detta.
vad ska jag sätta? jag är lat så jag vill inte hålla på och klippa en massa. jag har hundar som pinkar lite här och där. vill ha en tät häck, nått jag kan bestämma höjd på.
finns det nån som inte växer på höjden när man väl har klipp den? som ni säkert redan har listat ut så är jag inte särskilt insatt i vårat växtrike!
så snälla hjälp en stakars sate som inte ens vet vilken zon han bor i!! (bor i gävleborg)
var övertydlig i era svar!
Tack på för hand!
3 103 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Häck runt markdäck
-
Medlem · Gävleborg · 204 inlägg 30 apr 2009 12:5730 apr 2009 12:57 #2
Gävle ligger i zon 4, men lokala variationer kan flytta zonen åt både ena och andra hållet. Är det ett kallhål exempelvis? Man kan flytta växtzonen själv också i viss mån genom att exempelvis genom att skapa en bra jordmån för växterna, att de inte får stå med "blöta fötter", att inte plantera dem i blålera eller direkt i ett grustag. Rätt växt beroende på jordmån.
Växter som inte växer brukar annars kallas döda eller plast
Skämt åtsido, så tror jag att du vill ha en långsamt växande häck av barrträd. En fördel är att de är gröna året runt. Kanske klot-thuja eller dvärg-gran. En hel del tips kan du nog få av din lokale trädgårdsmästare eller vill du surfa på nätet rekommenderar jag http://www.hortogreen.com/shop/
Jag har beställt häckväxter mm därifrån, för leverans till Gävle, och det har gått alldeles ypperligt.
Lycka till! -
1 maj 2009 00:38 #3
Vill du inte ha mycket jobb och är du inte överintresserad av trädgård kan du mycket väl sätta en lämplig spirea (finns i flera höjder) och är billiga också. De blir täta och fina och kräver bara en gallringsinsats någon gång om året och är stryktåliga på många sätt. Tål kiss väldigt bra också