Byggahus.se
Hej,
Våran granne har krävt av oss att ta bort en häck som står längs med våra tomter, den står delvis på tomtgräns och delvis på våran tomt. Den planterades för ca.20 år sen av tidigare ägare av vårat hus. Tomtgränsen var då osäker men är nu fastställd av lantmäteriet.
Det gäller även ett par pilträd som sväller ut med sina grenar över hans tomt (längst nere i hörnet, långt ifrån några byggnader). Han vill att grenarna regleras så att de inte hänger in över hans tomt.
Han har gett oss 11 dagar att genomföra åtgärden sedan reglerar han det själv meddelar han på sms.

Är detta rimliga krav?

11 dagar låter lite snålt. Jag anser (!) att du bör få en växtsäsong på dig. För att visa din goda vilja kan du ju fixa pilarna med en gång. Du har inte skrivit vilken häcktyp det gäller - behövs där grävmaskin?

Dock har han rätt i sak.

• Gilla
FredOlo och 2 till
  • Laddar…
Häcken är en Häckoxbär.

Grannen har ingen rätt att kräva att du tar bort hela häcken. Det enda grannen kan göra är att be dig ta bort den delen av häcken som tränger inpå grannens tomt. Om du inte gör det så har grannen rätt (att på sin egen bekostnad) ta bort den del som är på fel sida tomtgränsen. Men grannen kan aldrig tvinga dig att göra det. Om det är ok för dig att häcken försvinner och om du vill vara schysst så kan du såklart göra jobbet, men grannen kan inte tvinga dig.

• Gilla
FredOlo
  • Laddar…
Vi vill ha häcken kvar. Men vi hinner inte flytta den inom 11 dagar.

Har ni fått en grinpelle som ny granne, en del ska vara millimeterpersoner och stöka till det för andra, nästan bara för att visa sin makt. 20 år på häcken och ingen annan har sagt något tidigare. Numera är det frimärken till tomter och en del bevakar sin del med örnöga.

• Gilla
FredOlo
  • Laddar…
Claes Sörmland
em72 em72 skrev:
Grannen har ingen rätt att kräva att du tar bort hela häcken. Det enda grannen kan göra är att be dig ta bort den delen av häcken som tränger inpå grannens tomt. Om du inte gör det så har grannen rätt (att på sin egen bekostnad) ta bort den del som är på fel sida tomtgränsen. Men grannen kan aldrig tvinga dig att göra det. Om det är ok för dig att häcken försvinner och om du vill vara schysst så kan du såklart göra jobbet, men grannen kan inte tvinga dig.
Nästan. Grannen får ta bort gren och rot från de buskar och träd som tränger i på hans fastighet om de orsakar olägenhet för honom efter att han uppmanat TS att ta bort dem och inget händer. Olägenhet är knappast bara att grannen inte gillar dem. Men det kan t ex vara att de står i vägen för något som ska göras på fastigheten, skadar byggnader eller liknande objektiva kriterier.

Här här jordabalkens skrivning i frågan:

Utdrag ur lagtext från jordabalken rörande när en granne får ta bort träd eller buskars rötter och grenar som orsakar olägenhet.

Missa heller inte 1 § i 3 kap jordabalken som både gäller TS och grannen:

Text ur jordabalken som lyder "1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

• Gilla
FredOlo
  • Laddar…
@Claes Sörmland Du har helt rätt, jag glömde bort att det även måste vara en olägenhet för att grannen ska ha rätt att ta bort det som sticker in på dennes tomt.

• Gilla
FredOlo och 1 till
  • Laddar…
Det lär var svårt att flytta en så gammal häckoxbär. Men grannen kan ta bort den del som är på hans mark och då blir antagligen häcken förstörd. Om TS inte kan diskutera problemet med grannen får TS planera för ny häck längre in på tomten.

• Gilla
FredOlo
  • Laddar…
Det här är en lång historia.

Vi har bott här i 16 år, grannen ifråga bodde här innan oss och flyttade härifrån för mer än 5 år sen.
Han har aldrig brytt sig om hur det ser ut på gården och huset är otroligt eftersatt så att det tillslut inte gick att bo där längre.
Nu vill han bygga 3st flerfamiljshus på tomten. För att det ska vara möjligt så måste detaljplanen ändras och för att ändra detaljplanen så måste fastighetsgränserna vara fastställda.
Han beställde en fastighetsbestämning hos lantmäteriet. Denna bestämning beslutade att alla grannar runt också skall vara med och betala utifrån nyttan av bestämningen. Vi och flera grannar överklagade kostnadsfördelningen vilket vi har all rätt till och vi fick bedömningen av nyttan sänkt från 20% till 10% av domstol.
Möjligt att detta triggat hans hat emot oss.
Vi är inte positiva till att få flera flerfamiljshus som grannar, våran tomtgräns är 112m lång och var till hälften avgränsad med en granhäck från 40-talet. Denna granhäck har han nu slaktat utan att meddela oss att det skulle göras. Under en veckas tid stod han i granhäcken som är 3 m från vårat hus och körde motorsåg. Vi försökte tala med honom men han bara startade sågen framför fötterna på oss.
Så nu är vårat insynsskydd så gott som borta. Våra tomter är väldigt smala ca.20m så 3 st flerfamiljshus där kommer att innebära att de har full insyn i vårat hus och hela våran trädgård, vi kommer känna oss iakttagna hela tiden.
Så nu ger han sig på våran häckoxbär och våra mysiga pilträd också utan uppenbar olägenhet.

• Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Pilträd.

• Ett stort pilträd med frodig grönska på en öppen gräsmark vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
em72
  • Laddar…
Vilken tråkig sits ni hamnat i. Jag antar att det är din tomt till höger i bilden? Hur mycket av häcken ligger på fel sida gränsen? Svårt att se att grannen har rätt att kapa grenarna som hänger in på hans tomt i detta fall, men han kanske lyckas hitta ett bra argument eller så skiter han i juridiken och går loss på trädet och häcken. Av din beskrivning hitintills så tror jag att det blir svårt att stoppa grannen även om han gör fel och beter sig illa. Visst kan man kämpa och slåss för din rätt ifall grannen sågar ner häcken, men risken är att du får lägga ut mycket tid och ev även pengar för en sak som du troligen inte får någon större kompensation för även om du skulle få rätt i en domstol. Mitt råd är att skriftligt och muntligt meddela grannen att du inte vill flytta häcken och att han inte har rätt att ta bort häcken (förutom den del som sticker in på hans tomt och om han påvisa att det är en reell olägenhet). Om han trots detta tar bort er häck så hade jag lagt min tid på att plantera en ny häcken en bit in på egna tomten istället för att slåss för rättvisa. Det har inte med konflikträdsla att göra, utan handlar om att prioritera sin tid till det som ger bäst utdelning i längden. Dessutom så har jag en känsla av att personer som din grannen bara skulle njuta av dina försök att få rättvisa. Tujor kanske inte är det vackraste alternativt men blir höga och ger effektivt insynsskydd relativt snabbt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jättefina pilar! Ta bort den vänstra - de återstående kommer att bredda sig och du slipper framtida problem.

Det hjälper tyvärr inte att ni är emot planerad bebyggelse men nu har ni ju tid på er att plantera insynsskydd och sätt en lämplig häck - väl inne på er sida och som ni kan sköta på bägge sidor utan att använda grannens mark. Undvik thuja - den är definitivt inte lättskött när den väl är etablerad i motsats till vad plantskolorna skriver.

• Gilla
FredOlo och 1 till
  • Laddar…
Tack för stöttningen, vi är otroligt less på detta nu och det bara fortsätter att komma nya saker.

Tips på insynsskyddad häck som blir hög och tät?

Nu påstår min granne att jag inte får ha högre häck än 1,1 m nära tomtgräns. Vill vi ha en högre så föreslår han att vi planterar den 4,5 m från tomtgräns samt söker bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.