Ja ni har säkert läst varianter om det förut men tänkte ändå kolla vad andra tycker om min situation.

Mot en granne har vi en avenbokshäck som förra ägarna planterat. Denna står precis vid tomtgränsen. Precis vid avenbokshäcken så har grannen en thujahäck (lite fånigt men så är det). De står alltså precis bredvid varandra och det går inte att gå emellan. Deras thujahäck är ca 4,5-5 meter hög och våran avenbokshäck är ca 5-6 meter hög (avenbok växer ju mer så den kan variera en del).

När vi flyttade in så var grannen ganska snabbt på att de ville att vi skulle klippa ner häcken samt ta bort grenar som växer in på deras tomt mellan thujahäcken. Vid deras thujahäck har de en rabatt med rosor och annan blomsterplantering. När jag klippte häcken första gången så tyckte de att jag skulle vara försiktigare så rosorna inte kom till skada när grenar och toppar föll till marken. De klagade även på att häcken var ojämn klippt i toppen...
Jag har klippt häcken en gång till sen dess.

I år fick vi meddelande från kommunen om ett tillsynsärende där grannarna anonymt anmält bla häcken för nästan 10 år sedan. Kommunen var här och kikade och slutligen bedömde att häcken inte strider mot 8 kap. 15 § PBL samt att det heller inte finns andra bestämmelser i plan- och bygglagen om hur en häck ska skötas.
Bestämde mig då att jag inte kommer klippa häcken i år men har meddelat grannen att de har tillåtelse att kapa grenar som kommer över tomtgränsen. Därefter har jag blockerat deras nummer och kommer inte vilja tala mer med dem.

Nu fick jag precis meddelande från kommunen om ännu en tillsynsanmälan gällande häcken, denna gång ej anonymt. Grannens beskrivning av överträdelsen är att vi inte sköter häcken och att våran häck (som är marginellt högre än deras) har trängt in i deras thuja och stängt in dem som om det vore Berlinmuren och hindrar sikt och solljus och förstör deras plantage och skapat en generell deprimerande och instängd miljö sett från deras sida......

Nu är jag inte orolig över den här tillsynsanmälan men undrar hur andra tänker om situationen?
Hade ni skött om häcken tills grannen är nöjd eller hade ni ignorerat dem eller erbjudit dem att de själva har tillåtelse att kapa avenbokshäcken på höjden så att den håller samma höjd som thujahäcken samt att de kan ta bort överskjutande grenar själva..?

Till saken hör också att jag ogillar thuja och vill inte se thujatopparna sticka upp ovanför våran fina avenbok. Vi har även en stor tomt med andra växter som står högre i prioritet för oss att hålla efter.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håll efter er avenbokshäck, den kräver beskärning minimalt en gång om året, helst två. Annars kommer den inte hålla sig vacker.

Annars låter ju hela situationen rätt löjlig med dubbla häckar och en granne som ringer kommunen som en barnunge och tror sig kunna styra hur ni sköter avenbokshäcken. En granne som jag skulle hälsa trevligt på men inte mer än så.

(Hur en avenbokshäck skulle skapa en större misär än en lika hög tujahäck har jag svårt att förstå.)

Redigerat:
  • Gilla
TSkoogh och 45 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håll efter er avenbokshäck, den kräver beskärning minimalt en gång om året, helst två. Annars kommer den inte hålla sig vacker.
Men tycker du det för att jag ska vara nöjd med min häck och att den hålls fin framförallt från min sida eller tycker du det för att jag ska vara en god granne..?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jordabalken är väldigt tydligt angående hur du och grannen ska sköta häcken.
Ni behöver inte sköta häcken, men störs grannen av rot eller gren som tränger över fastighetsgränsen, får grannen ta bort dom.
Skulle åtgärden kunna orsaka skada, ska de ge er möjlighet att utföra åtgärden själv.

Med andra ord har grannen ingen laglig möjlighet att tvinga er att klippa häcken. Och genom i förhand ge grannen tillåtelse att klippa häcken på sin sida gränsen, har ni varit tillräckligt tillmötesgående.

Jag skulle svara kommunens handläggare att du tyvärr inte står på talande fot med grannen, men att de gärna får förklara för grannen att de får klippa häcken på sin sida gränsen.

• Gilla
TSkoogh och 35 till
  • Laddar…
Sittställning
Visa häcken !!!

• Haha
  • Gilla
Manuel Sandoval och 22 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Visa häcken !!!
Buske beskuren i form av en räckande hand i en trädgård bredvid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:p

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
ToRy och 165 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sweetme skrev:
Men tycker du det för att jag ska vara nöjd med min häck och att den hålls fin framförallt från min sida eller tycker du det för att jag ska vara en god granne..?
Mest för att den annars förvandlas till en avenboksträdsallé. Det kan ju inte gynnas dig eller grannen tänker jag.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Klipp din sida 2 ggr/säsong och håll den på rimlig höjd även om den då inte blir mer än 2-3 m hög. Lev med att thujan blir högre. Grannen lider nog mer.

• Gilla
  • Haha
Franken. och 8 till
  • Laddar…
Då de anmäler det och kommunen inte har något och påpeka så hade jag gjort såhär.

Sköt den helt och hållet, se till att ta allt som sticker in mot deras. jag hade hållt den så hög det går för att kunna komma åt att beskära på vettigt vis med stege eller stånghäcksax.

Sen hade jag inte sagt hej till de längre eller besvarat något överhuvudtaget i framtiden.

• Gilla
Bygget 52 och 12 till
  • Laddar…
R
Jag hade flyttat in den åtminstone till 1 meter innanför fastighetsgränsen, det är ju helt värdelöst att ha en häck i gränsen. För 17 år sedan planterade jag en prakthäggmispelhäck just 1 meter innanför gränsen för att kunna sköta den inom min egen fastighet och det är jag otroligt glad för idag.

• Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
Det kanske bara är jag som är lat, men jag tycker det låter rätt jobbigt att flytta en fem meter hög häck.

• Gilla
  • Haha
Mimmi13 och 100 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det kanske bara är jag som är lat, men jag tycker det låter rätt jobbigt att flytta en fem meter hög häck.
Det är bara du som är lat. Här på forumet ryggar vi inte tillbaka när vi utsätts för arbete!

(Inlägget tillför inget till debatten utan är blott ett så kallat skämt.)

• Gilla
  • Haha
Mimmi13 och 59 till
  • Laddar…
R
Hep Hep skrev:
Man klipper ner den först. Avenbok tål hård beskärning.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Ta ner din häck, sätt ett staket i tomtgräns. Se sedan hur deras tuja brer ut sig. (Kan bli flera meter bred). Gör sedan samma sak och klaga hos kommunen

• Gilla
  • Haha
Flipbed och 21 till
  • Laddar…
K
Samtidigt är det ju skönt att ha en meter kvar av sin tomt tänker jag.. är tomten 40 meter lång handlar det om 40m².

Jag avskyr också tuja men hade nog trots allt klippt ner häcken till en rimlig nivå och sedan krävt att grannen följer efter. Annars är det kanske dags att anmäla grannens tuja till kommunen :p

• Gilla
Bygget 52 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.