Hej!
Jag bor i södra Skåne och kommer att behöva sätta en ny häck i ett utsatt läge.
Det är soligt, i princip utan skugga, ganska blåsigt och marken är åtminstone delvis ny matjord.
Resten vet vi faktiskt inte, har inte grävt och kollat än. Att döma av hur det växer runtomkring är jorden näringsrik och bra men lite åt det torra hållet.
Vi tittar på lite olika buskar: Slån, Syren, Ölandstok, Avenbok, Pimpinellros, stor rosenkvitten... Vi har flera önskemål, bland annat ska busken komma upp i lite höjd för att funka som insyns- och vindskydd. Minst 1 m.
Någon som har några erfarenheter eller andra förslag? Tackar på förhand!
3 985 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Häck för utsatt läge
Sida 1 av 2
-
15 okt 2016 20:05 #2
Avenbok eller liguster är rätt tåliga och blir både täta och höga.
Vill ni ha något större och bredare är Syrén bra. -
15 okt 2016 20:29 #3
Tack! Vi är inte så förtjusta i liguster men avenbok eller syrén skulle kunna vara något.
-
15 okt 2016 20:58 #4
Väljer ni Avenbok så se till att spänna upp dem direkt så de växer uppåt och inte utåt!
-
16 okt 2016 00:27 #5
Ja, liguster är ingen höjdare i riktigt blåsigt väder. Avenboken är tålig (och precis som anders07 skriver kräver den lite pyssel de första åren). Nackdelen med syrenen är att den gärna blir bred och måste gallras så småningom - men den får ju blommor som ni gärna vill ha! Oxelhäckar har kommit "på modet" igen. Jag bor vid Östersjökusten - det blåser även här - och i byn finns många fina, riktigt gamla, oxelhäckar som fungerar som vindskydd.
-
16 okt 2016 10:54 #6
Får man föreslå Havtorn? Gillar blåsiga miljöer (växer vilt vid kusten), blir upp till tre meter hög och ger underbart vackra gula bär, rika på c-vitamin och antioxidanter, perfekta för sylt, marmelad eller som smaksättare.
-
Medlem · Sörmland och stan · 15 056 inlägg 16 okt 2016 12:58
Claes Sörmland
Medlem- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 15 056 inlägg
- 22 697 gillningar
- 1 360 bilder
16 okt 2016 12:58 #7Syren brukar ta en väldig tid innan det blir något. När den sedan efter mer än ett årtionde är etablerad så är den istället för stor och skär man ned ned så slår den snabbt upp och blir för stor igen.
- Laddar…
-
16 okt 2016 13:31 #8
Tack för alla svar!
@Keexet: Havtorn var lite en doldis och det var bra att du tog upp den.
Vi undrar bara: Är den möjlig att beskära? Vi har för oss att den annars växer och blir bredare än hög. -
16 okt 2016 13:38 #9
@yonna: Oxel var en så uppenbar idé att vi inte tänkte på den, nästan lite pinsamt.
Vi tar det till oss, det *kan* vara en riktigt bra idé. Den bef oxelhäcken trivs bra med läget, så långt är det rätt.
Syren: Vi *har* syrener på tomten som verkar trivas, men i mycket mer skyddade lägen.
Vår erfarenhet är också att syren är en rotskotts-spridare och det ville vi liksom slippa.
Vi klurar på den, inte helt omöjlg. -
16 okt 2016 13:39 #10
@Claes: Tack för varningen men vi har inte den erfarenheten.
De syrener vi har har växt "snällt". Som jag skrev på annan plats har vi lite andra reservationer kring syrener. -
17 okt 2016 18:29 #11
Kul att du gillade förslaget, det är kul att vara lite annorlunda ibland.
Faktum är att Havtorn med fördel skördas genom beskärning. Havtornsbären växer direkt in på grenarna i stora rikliga klasar och de är mycket mjuka, sitter hårt och spricker lätt, lägg därtill att busken är rätt taggig så är den rätt knepig att skörda. Men genom att man låter busken växa till sig och därför låter bli att skörda ett par år, så kan man med fördel klippa grenarna med bären på och lägga dessa hela i frysen. När grenen är djupfryst kan man enkelt skaka av de frusna bären från grenen. genialt! När man väljer att börja skörda på detta viset bestämmer man utifrån hur stor man vill att busken ska vara. Obeskurna växer de sig mer höga än breda, även i utsatta lägen, det skiftar säkert mellan olika sorter också. Får den växa helt vilt kan jag tänka mig att det blir ett snår med tiden, men om man håller tillbaka rotskott som kommer på "fel" ställen, så begränsas nog även äldre plantor.
Om man skördar genom beskärning, kanske man inte får en beskärning som prioriterar växtens utseende, men det kommer definitivt att hålla tillbaka den och på kuppen har man ett av naturens underbär att göra allsköns nyttiga livsmedel av. Smaken påminner något avlägset om passionsfrukt, men de är betydligt surare. Trots det, eller kanske på grund av det, att bären är ganska osöta, kommer jag på mig själv med att plocka ett då och då och stoppa i munnen när jag jobbar i trädgården, de är rätt goda faktiskt. Skördas sent, typ nu (zon 3-4), eller ännu hellre senare ändå.
Jag tänker dock låta mina plantor få bli rätt höga, då huset ligger högre på tomten och jag vill ha bra med, framförallt vindskydd, men även en viss känsla av att trädgården är ett eget rum. Med det sagt har jag ännu inte kommit till beskärningsbiten än, men om man är ute efter skörd har man gott om bär redan efter tre-fyra år. buskarna skjuter rotskott och är lätta att föröka, jag tänkte försöka få till ett häckliknande utseende hos min rad av plantor.
Obs de är sk "tvådelare" och man behöver åtminstone en hanplanta för att honorna ska ge frukt.Hanen smälter in bland honorna i häcken bidrar med pollen under blomningen, men bär aldrig frukt. En hane räcker till ca 6-10 honor beroende på avstånd.Redigerat 17 okt 2016 18:34 -
17 okt 2016 21:15 #12
Hej och tack för all information! Det där om att kombinera klippning och skörd hade jag ingen aning om, mycket intressant. Hur stort problem tycker du att rotskotten är?
-
17 okt 2016 21:28 #13
Havtorn blir ju inte speciellt tät som häck... om man inte vill ha en 2 meter bred häck förstås...
-
18 okt 2016 07:58 #14
Jag hade också rått till att undvika havtorn, om du vill ha insynsskydd. Den blir allt annat än tät i mitt tycke. Försök titta på bilder så får du avgöra själv.
@Keexet, hur ser din blivande häck ut, har du någon bild till TS?
Ytterligare ett par alternativ, som ska tåla ditt läge, om du vill ha något ätbart är aronia och häggmispel. Prakthäggmispel sägs väl ha en vackrare blomning samt en finare röd hödt färg än bärhäggmispeln, som i isn tur har större bär.
De blir betydligt tätare än havtorn, men ändå ganska glesa jämfört med andra häckväxter.
Vill du ha något blommande så finns ett antal rosor som blir en meter höga, glöm inte bort ölandstoken heller. -
18 okt 2016 09:48 #15
Ja det är säkert något "fel" med mitt förslag eftersom det är okonventionellt. Vad som är "tillräckligt tätt" för att få klassas som häck eller inte, låter jag vara osagt. Personligen har jag inga insynsproblem då det är ute på landet, men jag vill ändå skapa ett rum i trädgården och gärna lite vindskydd för att höja mikroklimatet på platsen.
Jag har ingen bild på min häck i dagsläget, men eftersom den inte är "färdig" är det inte ens en häck att tala om i dagsläget, en rad buskar med mellanrum är det idag. Jag kan till och med åka mellan buskarna med klipparen, så det är ett projekt på väg. Alla buskar i raden är inte ens havtorn utan det växer rosor som ska flyttas på framöver. Jag räknar med att rotskotten förtätar buskraden efter ett tag, men jag har aldrig siktat på att det ska generara ett tätt insynsskydd i stil med det som Thujor ger. Rotskotten är annars inget "problem", det är bara att köra över dem med klipparn om de dyker upp på fel ställe och inne i häcken låter man dem vara. Eller så gräver man upp dem och utnyttjar dem till att föröka buskarna, rotskotten kommer först när buskarna blivit rejält stora, så det är ingen buske som växer "på bredden".
Bärhäggmispel är också ett intressant alternativ. Det finns lite olika avarter inom misplarna, och de Saskatoon-bär jag smakat har varit underbart delikata. Min uppfattning är dock att även dessa växer sig till ett stort buskage om de inte hålls tillbaka. Även fler misplar ska införskaffas framöver, men det blir kanske en "ny" häck på ett annat ställe.