2 564 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Häck för insynsskydd
Jag skulle vilja ha insynsskydd mot grannen och ett plank verkar svårt att få tillstånd till, så jag funderar på växtlighet istället.
Finns det nån häck som blir kanske ca 2 meter och hyfsat tät men som inte behöver klippas?
Främst vill jag ju undvika att behöva gå över till grannen och klippa och jag vill inte plantera häcken ett par meter in på min tomt för att kunna få plats och klippa på båda sidor.
Eller kan jag lösa insynen på något annat sätt?
Finns det nån häck som blir kanske ca 2 meter och hyfsat tät men som inte behöver klippas?
Främst vill jag ju undvika att behöva gå över till grannen och klippa och jag vill inte plantera häcken ett par meter in på min tomt för att kunna få plats och klippa på båda sidor.
Eller kan jag lösa insynen på något annat sätt?
Häckar som är täta är vanligen täta just för att de regelbundet klipps, vilket får grenarna att skjuta skott som gör häcken tät.
Friväxande häckar, som syren behöver inte klippas regelbundet, men måste gallras för att inte bli kala nertill.
En lösning kan vara att plantera en häck någon meter in på din tomt, men att välja en sort som går att hålla smal, tex bok. Då tar den inte upp så mycket plats (häck + plats att klippa tar kanske 1,5 m) samtidigt dom du har plats att klippa den. Bok är inte vintergrön, men bladen sitter kvar över vintern och ger visst insynsskydd. Dessutom ger en välklippt häck i sig själv insynsskydd.
Friväxande häckar, som syren behöver inte klippas regelbundet, men måste gallras för att inte bli kala nertill.
En lösning kan vara att plantera en häck någon meter in på din tomt, men att välja en sort som går att hålla smal, tex bok. Då tar den inte upp så mycket plats (häck + plats att klippa tar kanske 1,5 m) samtidigt dom du har plats att klippa den. Bok är inte vintergrön, men bladen sitter kvar över vintern och ger visst insynsskydd. Dessutom ger en välklippt häck i sig själv insynsskydd.
Insynsskydd på vintern var inte så noga, då är jag ändå sällan ute i trädgården.
Jag har fått ett annat tips om att sätta en spaljé längs tomtgränsen med nån form av klätterväxt på. Är det ett bra alternativ? Hur tät kan en sån växt bli?
Jag har fått ett annat tips om att sätta en spaljé längs tomtgränsen med nån form av klätterväxt på. Är det ett bra alternativ? Hur tät kan en sån växt bli?
Det beror på, vissa klätterväxter (tänk klematis) måste klippas ner varje år, andra då och då, vissa aldrig. Välj bara rätt växt så är det absolut ett bra alternativ. Murgröna kanske - de bli täta men tar lite tid på sig. Har dock sett att man kan köpa färdiga spaljéer m murgröna - det är kanske ett alternativ?G golfgreen skrev:
Spaljé med murgröna på redan låter intressant. Var kan jag hitta sånt?KristinaRT skrev:
Det beror på, vissa klätterväxter (tänk klematis) måste klippas ner varje år, andra då och då, vissa aldrig. Välj bara rätt växt så är det absolut ett bra alternativ. Murgröna kanske - de bli täta men tar lite tid på sig. Har dock sett att man kan köpa färdiga spaljéer m murgröna - det är kanske ett alternativ?
Kommer den att klara vintern eller måste den växa upp på nytt för varje år?
Utrymme finns, men häcken får inte ta upp för mycket för då skulle jag lika väl kunna ha kvar det plank jag har en bit in på gården.KristinaRT skrev:
Det beror på, vissa klätterväxter (tänk klematis) måste klippas ner varje år, andra då och då, vissa aldrig. Välj bara rätt växt så är det absolut ett bra alternativ. Murgröna kanske - de bli täta men tar lite tid på sig. Har dock sett att man kan köpa färdiga spaljéer m murgröna - det är kanske ett alternativ?
Det jag försöker få till är att byta ut planket mot något annat som istället kan vara närmre tomtgränsen.
Murgröna är vintergrön och växer sig bara större för varje år.G golfgreen skrev:
Spaljén såg jag hos Flyinge plantshop, finns säkert på andra ställen också.
Liknande trådar
-
Tips för Insynsskydd i Bottenvåningen
Fönster & Dörrar -
Är detta normalt beteende för hackspett?
Trädgård allmänt -
Hög häck för insynsskydd på naturtomt.
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Förslag på häck som insynsskydd
Häckar, Buskar & Träd -
Staket eller häck mot gata, tips för insynsskydd
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22