Byggahus.se
Nanny Fine skrev:
....Dessutom känns det extremt osäkert att bo i ett samhälle där folk tycker att de kan sätta lagar ur spel.....
Ärligt talat vet jag inte vad du kommenterar eller svarar på.
Jag har ingenstans sagt att lagar ska sättas ur spel, utan tvärtom att man ska uppträda mer respektfullt mot varandra än lagarna stipulerar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
nikasp skrev:
För att den växer in uppemot 80 cm på vår sida så jag har 3,2 meter istället för 4 meter bred väg. Jag vill inte ge lillfingret att börja ta hand om den då jag har en hur lång att-göra-lista som helst. Om 5 år kanske jag är ikapp men nu fixar jag hellre med huset eller leker med barnen. Hade det varit en liten vanlig häck men den här väggen är inte att leka med.

Den är alltså planterad 50 cm från tomtgränsen mot tidigare ägares protester. Dessutom satte de grävskopan i dennes befintliga syrénhäck så den relationen var också rätt frostig.
Så eftersom tidigare ägare hade "frostig" relation med din granne så innebär det att du också måste ha det?
Du visste om förutsättningarna när du köpte. Då acceptera du det tydligen eller genomförde du köpet med tanken att du skall jäklas med grannen?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
nikasp
Du kan ju välja att sned-tolka det du läser totalt.
När jag började tycka att det var väl yvigt hösten efter köpet och fick tips om var markpinnarna var, under brevlådan och inne i grannens häck såg det rätt löjligt ut när jag drog en lina mellan. Grannen fick fart och tyckte att det var väl onödigt när det såg så tydligt ut plötsligt.

nissenhj skrev:
Så eftersom tidigare ägare hade "frostig" relation med din granne så innebär det att du också måste ha det?
Du visste om förutsättningarna när du köpte. Då acceptera du det tydligen eller genomförde du köpet med tanken att du skall jäklas med grannen?

• Gilla
emmel och 1 till
  • Laddar…
Det är givetvis lämpligt att häckägaren klipper sin häck, men som granne kan du inte kräva det. Utan om han trots påstötning inte klipper sin häck så får du göra det själv, om det sticker in på din tomt. Du har ingen rätt att kräva ersättning för det, eller typ slänga in häcklippet till grannen.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
nikasp
Nä, det är jag helt medveten om men det är ganska trist beteende. Jag är själv väldigt noga med att kolla så alla är nöjda med träd och buskar i och bredvid tomtgräns. Jag frågade snällt men visste att responsen skulle bli att det är så svårt att få tag på någon som kan klippa. Då fick han en lapp av mig med några som precis gjort reklam i området. Då skulle han vänta in frun som var bortrest, ringde och stötte på några veckor senare men fick bara glidande svar. Hade det varit någon sjukpensionär och inte 50-plussare med fint hus och två BMW så hade jag haft annan approach kanske.

Märkte snabbt att här handlar det bara om att förhala för att undvika att göra något alls. Jag har ingen nytta av en elhäcksax men jag får väl köpa en och lägga en dag samt hyra släp och köra till tippen. Hade gärna lagt det på barnen eller hemfix. Ska erbjuda det och nämna att jag är grymt skelögd :p

hempularen skrev:
Det är givetvis lämpligt att häckägaren klipper sin häck, men som granne kan du inte kräva det. Utan om han trots påstötning inte klipper sin häck så får du göra det själv, om det sticker in på din tomt. Du har ingen rätt att kräva ersättning för det, eller typ slänga in häcklippet till grannen.

• Gilla
emmel
  • Laddar…
Fast om grannen har träd buskar eller vad det nu kan vara dom hänger in över tomtgränsen så är det ju bara att kapa efter att grannen har fått en möjlighet att göra det själv har samma problem hemma eller kanske inte ett problem egentligen grannen har sagt ok till att jag löser det på ett sätt som är smidigt för mej vilket då innebär motorsåg och om jag har tid så kör jag det till tippen annars inte och vi har fortfarande en bra relation men vill man ha det på nåt annat sätt som är bättre för sin häck kanske man ska göra det själv

harry73
Du behöver inte ens berätta för grannen att du kommer att klippa häcken (i vanliga fall ska man göra det och ge grannen möjlighet att göra det själv. I ditt fall har du haft så mycket kontakt med grannen att det kravet redan är uppfyllt.
Grannen på andra sidan kanske kan låna ut sin häcksax? Har du sen ett släpp, då kan barnen hjälpa till att lasta allt på släpet. Blir det i alla fall lite familjetid du får. :)

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Barnen är bara 2 respektive 23 månader så vete fasen om det blir ett bra jobb om jag ska vara helt ärlig. Det kanske blir så att jag får lägga några tusenlappar och tid på det där eländet till Thujahäck. Klarar det andra jag har med såg, manuell häcksax och grensax så det känns lite orättvist.Kom just på att grannen, enligt tidigare ägare, hade skickat ut frun och dottern att klippa pyttelite nedtill när häcken var 5 meter hög :)

H hempularen skrev:
Här där jag bor finns några tujahäckar, de används som markering när någon inte vill behöva se en anskrämlig tomt hos grannen. Så om någon sätter en Tujahäck åt mitt håll, så skulle jag ta det som en personlig förolämpning.
Smaken är som baken. Vi har thujahäck mot ena granne och syrenhäck åt den andra grannen. Hade idag önskat att vi satte thuja på båda sidorna. Syrenen är spretig, gles och förvisso blommar gott om våren, men förvandlas raskt till ett gäng pinnar på vintern. Thujahäcken är grön, tät och fin året om. Enda nackdelen är att den inte luktar nåt vidare jämfört med syrenen.

Tycker en syren passar bättre som solitär, då kan det bli fina träd till sist.

Ingen av oss har satt upp thujor för att nån har en ful tomt, alla tomter är lika fina...

/S

nikasp
Vi har både en jättesyrenhäck, grannens thuja och andra låga varianter hemma. Jag ogillar skarpt thujan då den är som en jäkla vägg. Kunde lika gärna ha spikat ett plank där tycker jag personligen då den verkligen känns död eller som en sån där tråkig engelsk trädgård.

Smaken är som sagt som baken men jag har väldigt svårt att förstå varför man väljer thuja om det inte är för att blockera insyn. En fördel är ju att de är väldigt likformiga och att klippa med batterihäcksax är som att skära frigolit med glödtråd. Enkelt och kontrollerat och de håller sig gröna.

K Karanne skrev:
Vi har en granne som har planterat sin spretiga tujahäck alldeles för nära tomtgränsen, på vissa ställen ca 10-20 cm och på vissa ca 40 cm. Vi har själva tänkt att plantera syrenhäck och vi tänkte hålla gränsen 50 cm som vi fått rekommenderat. Detta innebär att deras häck förmodligen kommer bli förstörd. Hur göra? Begära att de ska flytta på den? Vi ska ju inte behöva "förlora" kvadratmeter från vår tomt bara för att de har satt den för nära.
Tacksam för svar!
Min granne gjorde likadant. Tuja blir bred nertill, kanske 2 m i diameter, så de borde ha planterat häcken 1 m in på sin sida. Jävligt fräckt gjort!:devilish:

Klipp av den?

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Man har rätt att klippa av allt (grenar) som sticker in på tomten, men man bör låta grannen få en chans att åtgärda själv först. Vilket i detta fall kräver att vederbörande får gå in på er tomt för att klippa.

Det tråkiga med barrväxter, bortsett från idegran, är att om de inte tuktas i tid så blir de döda, bruna och extremt fula iom att de inte skjuter nya skott innanför det gröna. Så frågan är hur ni vill att gränsen mot grannen ska se ut. Får ni tomten tillbaka så måste ni nog själva plantera eller bygga för med något för att slippa se eländet.

En kompromisslösning är att ni har grannens thujahäck som gemensam tomtgräns, och att ni tuktar den på er sida.

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
En kompromisslösning är att ni har grannens thujahäck som gemensam tomtgräns, och att ni tuktar den på er sida.
Det var förmodligen så grannen tänkte sig det, och det är ju en bra lösning, förutsatt att man är överens. Om man inte bryr sig om att stämma av med sin granne först kan det ju bli lite problematiskt.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Man har rätt att klippa av allt (grenar) som sticker in på tomten, men man bör låta grannen få en chans att åtgärda själv först. Vilket i detta fall kräver att vederbörande får gå in på er tomt för att klippa.

Det tråkiga med barrväxter, bortsett från idegran, är att om de inte tuktas i tid så blir de döda, bruna och extremt fula iom att de inte skjuter nya skott innanför det gröna. Så frågan är hur ni vill att gränsen mot grannen ska se ut. Får ni tomten tillbaka så måste ni nog själva plantera eller bygga för med något för att slippa se eländet.

Min granne gjorde precis likadant - planterade thujan längs med tomtgränsen, så grenarna sträcker ut sig en meter in på min sida. Häcken är 6-8 m hög nu, så grannens tomt som är på nordsidan, är väldigt mörk. På vintern täcker skuggorna nog hela tomten. Om ni planterar thuja-häck. tänk på vad som hamnar på skuggsidan och solsidan. Vi hamnade lyckligtvis på solsidan av thujan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.