Byggahus.se

Hade varg i trädgården

1. D
    Besserwisser · E · 14 436 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Tror du att den ändrar beteende om man flyttar på den?

2. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Ja, första åtgärden skall vara att ta bort slagna djur. Hunddjur försöker försvara sin föda, har du hund så borde du veta om det.

3. L
    Medlem · Sörmland · 1 311 inlägg

lat

Medlem
    Jämför inte hundar och vargar, det är mer än 10.000 års evolution mellan dem. En normal väl domesticerad hund är så långt ifrån varg du kan tänka dig.

4. D

Daniel 109

Besserwisser
    Nja, för att vara samma art är det stor skillnad. Men faktum är att det är samma art.

5. R
    Medlem · 1 528 inlägg
  6. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 027 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Lupus lupus = varg
    Lupus canem = hund

Om mina Latinkunskaper stämmer.

7. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    For years, wolves and dogs were considered separate species: canis familiaris and canis lupus. However, more recently, scientists generally agree they are both a sub-species of canis lupus. Unlike dogs and foxes, wolves and dogs can reproduce, creating the controversial wolf-dog. When two animals can create a fertile offspring, they’re considered to be of the same species.

8. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Men bara för att en ensamvarg slår ett byte i ett villaområde så tror du att vargen har ett beteende. En villavarg med smak av rådjur, eller vad är det för beteende du menar.

9. D

Daniel 109

Besserwisser
    Tiden på dygnet och att den inte gick att skrämma var större anledningar till min slutsats. Vi kommer ju inte att få något facit i det här fallet.

10. L
    Medlem · Sörmland · 1 311 inlägg

lat

Medlem
    Jag vet inte hur bekanta @Staffan2000 & @RapidSledge är med hundvärlden och dess enorma mängd av "raser", men att generalisera och jämföra "hund" med varg är kanske att gå lite långt....
    Att det sedan finns hundraser som i mångt & mycket påminner om vargen, kanske även till sitt beteende, i denna mängd av variationer är inte konstigt.

Men en av sakerna/syftena med domesticering är/var just att ta bort tex försvarsbeteendet just när det gäller föda. Det är inge bra om ens jakthund inte låter en komma åt bytet...

11. J
    Medlem · 670 inlägg

jonko

Medlem

Säg det till min bichon frisé..

12. R
    Medlem · 1 528 inlägg
    Den får du ha under armen så den inte blir till snacks för en kamphund.

Har man en ceskoslovenský vlciak eller en saarloos wolfhond så får man se upp för farbror blå.

Redigerat 2 feb 2019 14:31
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.