5 035 läst · 56 svar
5k läst
56 svar
Hade varg i trädgården
Skjut Gräv Tig
I princip alla vargar i Sverige beter sig onaturligt, då de till största del är inavel. Käkarna bl.a. fungerar inte som de ska, vilket förklarar varför de skadebiter många djur och inte lyckas äta dem.
Det är ju inte för inte man försöker hålla stammarna i schack.
Det är ju inte för inte man försöker hålla stammarna i schack.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det är inte alltid så lätt om det verkligen var en varg man sett.
Grannens hund sprang vilse ibland på gamla dar. Han lystrade till namnet Zappo
http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/öringevargen-troligen-en-alaskan-malamute-1.1902938
Grannens hund sprang vilse ibland på gamla dar. Han lystrade till namnet Zappo
http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/öringevargen-troligen-en-alaskan-malamute-1.1902938
Nej.R RapidSledge skrev:
Den hade gamla hudskador, dagar gamla. Skador på nos, fram- och bakben. Ett av såren var inflammerat och ett annat orsakats av något annat rovdjur. Den hade också äldre (nu läkta) frakturer på två revben.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/har-obduceras-tierpsvargen
Det där var inga skador att tala om, tror du vargar, rävar osv. är lika ompysslade som knähundar. Polisen som sköt respekterade inte avståndet 80 m som är vedertaget. Rådjuret skulle ha flyttats till skogen och vargen hade stuckit självmant.tveksamt skrev:
Tittar man på filmen där den flyttar sitt byte så ser den väldigt frisk ut.
Redigerat:
Då är vi inne på bedömningssport. Jag tror inte att vargar är fredade från bråk med andra djur, nej. Men att säga att den inte har skador innan den sköts är fel, den hade skador.R RapidSledge skrev:Det där var inga skador att tala om, tror du vargar, rävar osv. är lika ompysslade som knähundar. Polisen som sköt respekterade inte avståndet 80 m som är vedertaget. Rådjuret skulle ha flyttats till skogen och vargen hade stuckit självmant.
Tittar man på filmen där den flyttar sitt byte så ser den väldigt frisk ut.
Om du vill diskutera huruvida det var allvarliga skador, vad de kunde leda till, hur ont de gjorde eller något annat får du göra det med någon annan.
Själv väljer jag att inte göra bedömningar från vad jag kan se på en skakig mobilfilm utan istället gå på vad ett proffs, dvs personen som obducerat vargen, säger.
Vad som gäller för polisen i frågan om att fatta beslut om avlivning säger jag heller inget om då jag inte vet vilket lagrum som gäller, och inte heller vet vad som gjordes i detta fallet.
Därför ger jag mig heller inte in i diskussionen om beslutet var rätt eller fel eller vilka andra vägar som kunde ha valts, jag har inte kunskapen för att bedöma detta.
En varg som uppehåller dig i en villa trädgård dagtid när det finns folk i närheten behöver tas bort. Den skulle orsaka problem genom att fortsätta röra sig i den miljön. Ska vi har varg behöver den vara skygg.
Det har inte med det att göra.T twoody skrev:
Jägare har en fäbless för att vilja bli av med alla vargar, eftersom de jagar samma byten. Att den ene jagar för att överleva, medans den andre jagar för nöjes skull, spelar ingen roll.
Jag har en hel del bekanta som jagar. Det är alltifrån innerstsdsadsöverklass till ensam skogsbo. En sak förenar dem. De vill utrota vargarna eftersom vargarna tar "deras" rådjur, älgar...
Inte konstigt alls, när man tänker efter. -vem sjutton vill inte ha allt det roliga för sig själv?
Staffan
Nu var det ju polisen som tog beslutet, inte jägaren.
Att vargen var ovanligt oskygg och vågade befinna sig i ett villaområde utan att fly när de försökte skrämma den? Det löser man inte genom att flytta den.