Byggahus.se

Ha cash på hög

1. A
    Medlem · Nivå 19
    En civilisation kan bara existera så länge merparten av människorna är civiliserade både i kris och vardag. Alla är det bevisligen inte. Men merparten tycks vara det.

2. M
    Medlem · Nivå 7
    Ju mer civilisationen faller i bitar, ju mindre civiliserade blir människor. Titta bara på samhället idag, som jag skrivit innan. När jag sprang på krogen i min ungdom för 25 år sedan så var det ytterst sällsynt med skjutvapen eller sprängningar. Knivskärningar skedde men när så skedde var det en snackis. Idag är knivrån vardag, man bryr sig inte längre när man läser om det. Dödsskjutningar sker varje dag, ibland flera gånger samma dag, man läser vidare. En farlig utveckling när våldet normaliseras. Jag tror det ligger ganska nära till hands att samhället blir ganska ociviliserat rätt fort vid en ordentlig kris. Speciellt i ett land som Sverige där man är så beroende av att vi har el/internet 24/7.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Skjutvapen, sprängningar och grov kriminalitet är problem som jag inte tänker försöka förminska eller förneka. Men vad har det att göra med vad jag skrev? Jag skrev att civilisationer finns därför att det ligger i människas natur att samarbeta och bygga upp sådana. Och jag skrev att de flesta inte förvandlas till vilddjur när de är hungriga även om vissa gör det. Detta skrev jag som svar på att du talade om samarbete i svåra situationer som något onaturligt och utopiskt.

4. M
    Medlem · Nivå 7
    Ett försök att förklara att det som vi idag ser som otänkbart kan förbytas mot normaliserat ganska fort.
    Och som jag skrev innan, om basala behov. När det kommer en kris så tappar ju vi en stor del av våra basala behov, det som vi diskuterar. Och när vi inte tillgodoser våra basala behov så blir vi ociviliserade, det är dit jag vill komma.

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Så är det tveklöst.
    Och här är punkten där vår tro skiljer sig åt. En del blir ociviliserade. Men inte alla.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 7
    Jag hoppas självfallet, att om krisen kommer, så övervinner vi den med gemensamma krafter. Men jag tror ändå att man ska se om sitt hus lite extra och vara beredd på att det kan bli problem.
    Det får bli det sista från mig beträffande detta sidospår. Tack för en respektfull dialog, trots att vi inte delar åsikt:D

• Laddar…