Byggahus.se

Ha ballofixer halvöppna

1. F
    Medlem Nivå 7
    Är det dumt/farligt att ha ett par ballofixer halvöppna? Det är lite väl bra drag i min nya blandare så att det stänker om man drar på för fullt. Det märkliga är att det inte var så med Mora blandaren men vid byte till en Tapwell blev det en markant skillnad.

Hursomhelst, med ballofixerna halvöppna är ju problemet löst. Kan man ha det så eller måste man sätta dit nån tryckreducering?

2. oavvs
    Medlem Nivå 5
    vist kan du ha dem halvöppna men då sliter du på själva anordningen som ska stänga av flödet när du ska stänga av flödet för om den står hlvt öppen och du vill stänga av helt så får du bara halva efekten om man säger så för när du har haft den halvt öppen så har du sliteit ner den hoppas du förstår så du måste ha den helt öppen

3. F
    Medlem Nivå 7
    Du menar alltså att vattnet kommer nöta ned metallen såpass att det inte kommer gå att stänga ballofixerna efter ett tag?

4. N
    Medlem Nivå 5
    Det kan handla om mjukstängningsfunktionen i blandaren men det är svårt att tyda, kan du skriva igen owas?

5. S
    Medlem Nivå 6
    Jag antar att det handlar om en engrepsblandare.Har du kollat att det inte går att begränsa hur mycket blandaren max öppnar. Detta har varit ställbart på flera av de blandare jag kommit i kontakt med liksom hur mycket den öppnar mot varmvattenledningen, så att maxtemp kan begränsas.

6. F
    Medlem Nivå 7
    Bruxanvisningen var VÄLDIGT knapphändig så jag vet inte om det går att begränsa hur mycket den öppnar... En Tapwell SK 184 Paffoni (engrepps med diskmaskinavstängning) är det iaf om nån är bekant med den.

7. S
    Medlem Nivå 6
    Begränsningen (om den finns) sitter vid enhandsgreppet. Kolla om du inte kan pilla bort kåpan som döljer mekanismen vid handtaget. Leta sedan efter en skruv som begränsar slaglängden för handtaget.

8. oavvs
    Medlem Nivå 5
    just presis jag skrev lite otydligt märker jag jag ber om ursäkt men du har förståt helt rätt sen kan du ju öppna blandaren och säta i en skruv bak på spaken så reglerar du hur mycket spaken ska öpna

9. A
    Medlem Nivå 5

Hmm, låter väldigt märkligt att vatten skulle slipa ner kulan så?
    Isåfall skulle ju varenda vinkel i ett rörsystem till slut gå hål på om vatten skulle "slipa" så mycket.

Har iaf själv varit med om ett ställe där kulventiler var öppen till hälften (lite mer t.o.m) i över 10 år utan att det ställt till med några problem. Dock så måste man ju självklart öppna/stänga en kulventil nån gång per år för att dom ska fungera bra, men så är det ju med alla ventiler.

10. oavvs
    Medlem Nivå 5
    det stämmer att böjarna i rörsystemet med koppar slipas ner här där jag bor är böjarna lövtunna så att man änkelt kan trycka kniven igenom röret utan problem och det är bygt på 82 så det slipas ner sen måste man ju motionera ventilerna så att dem inte fastnar men man måste göra det några ggr/år om man glömmer ett år så ska man låta bli å göra det man måste välga vad man ska göra

11. oavvs
    Medlem Nivå 5
    ta en bild när du har tagit bort ``kåpan´´ så ska vi se om det inte fins en plats för en skruv

12. F
    Medlem Nivå 7
    Hade jag bara lyckats få bort kåpan så... ;) Har dragit så hårt jag vågar. Man vill ju inte ta i med verktyg och bända i sin nya blandare, hehe

13. oavvs
    Medlem Nivå 5
    ne förstår men det fins ett specielt verktyg för att ta bort kåpan den är lite böjd i ena kanten och sedan är det en fast nyckel i andra ändan som passar perfekt på muttern som sitter inanför