Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gulnade fönsterplatsdetaljer efter tvätt

1. O
    Medlem · Stockholm · 367 inlägg

olof63

Medlem
    Hej forumet, hade en fasadtvättfirma och gjorde rent takfot, vindskivor, alla ytor och fönsterfoder. Sprutade med någon vätska som hade svag klorindoft, sedan sköljde de av den med vatten. Ser fint ut, men problemet är att mina 20+ år gamla Elitfönster som har plastspröjs och plastdetaljer har gulnat :( Någon som har förslag på vad jag bör göra ? det är inte bara de löstagbara spröjsen utan även de delarna som sitter runt själva fönstret och det känns som ett rejält bakslag.

2. S
    Medlem · Västernorrland · 7 512 inlägg

Stefan1972

Medlem
    vad säger de som tvättade? Det är ingen nyhet att plast inte tål vad som helst.

3. O

olof63

Medlem
    Hej, precis det - sa at det berodde på solblekning, men det stämmer ju inte - de var vita innan, efter 20 år...

4. O

olof63

Medlem
    Mycket märklig historia, detta skedde på några minuter under behandling, som tur är bara glaslisterna som sitter med en liten spik i träramen och spröjs som är skadade. Någon som tror att de går att återställa ? Annars blir det ju byte runt om på ett 20-tal fönster. Cred till Elitfönster som faktiskt har reservdelar till fönstren som är
    tillverkade 1997. Inte var de dyra heller, men det blir ju en del extrajobb...

5. N
    Medlem · 415 inlägg
    Har du några som helst bilder på hur dina fönster såg ut innan? Gå igenom din telefon, fråga frugan och ungarna eller grannen. En bild från senaste tiden är bäst men även en bild som är något år gammalt som visar att dom inte var gula då kan vara bevis.
    Ta även kontakt med firman och fråga exakt vilket medel som används. Försök även få tag på lite medel och stryk på en skvätt på ett noga utvalt ställe och se om det blir ännu mer skillnad. Ta givetvis bild före och efter.

Hittar du någonstans bevis att det är de facto fasadtvätt firman som orsakat gulningen av dina fönster så får du förhandla fram en rimlig ersättning. Vad kostar det att byta. Kan du göra det själv? Att ersätta med helt nya på fönster från 1997 känns kanske orimligt men kanske halva kostnaden?

6. O

olof63

Medlem
    Hej jo jag har full dokumetation före tvätten, men det märkliga är att nu efter ca tre veckor så har den gulnade missfärgningen bleknat ? Fattar ingenting, det medel som de använda luktade klorin och var definitivt starkt då jag fick några droppar på kläderna. Adenit eller något liknande hette det. Eftersom det var så ojämnt fördelat på kanterna, men ändå missfärgad och tjocknad massa på merparten av fönstren så är min teori att det kan ha reagerat med pollen/frömjöl som vi har massor av i området den här tiden på året. Det har också varit en del fukt och regn sista veckan - men kanske gjorde kloret sitt. Märkligt att firman inte upplyst om detta innan och drog direkt efter behandlingen - kan inte varit första gången detta inträffat, men vad vad jag.

7. O

olof63

Medlem
    Då landade detta i att efter typ en månad så hade det "gulnade" bleknat bort helt - måste ha varit någon frömjöl eller liknande som reagerade med vätskan (som var stark! - fick vita poolkemfläckar på brallorna).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.