Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gula kanter dagen efter rullgräs - vattnat för hårt eller för lite?

1. P
    Medlem · 221 inlägg
    Lade ut rullgräs igår, med noggranna förberedelser. Som helhet ser det otroligt nice ut.

Men så här ser kanterna ut redan idag...

Jag har två teorier:

1. När vi hade lagt rullarna igår så gick min pappa runt och spolade med vattenslangen på alla kanter och tryckte ner dem med fötterna. Men, han spolade med en väldigt hård stråle på vattnet. Kan det ha skadat det?

2. Igår körde jag vattenspridaren direkt efter att vi rullat och sedan på kvällen igen. Jag lyfte en rulle på kvällen och kände under att det var blött och bra.
    Idag har det varit väldigt soligt och varmt. Jag har vattnat i perioder, så det har varit fuktigt undertill och fuktigt i gräset. Tycker själv att jag har vattnat på bra, men utan att det är för mycket.
    Kan det gula ändå vara en reaktion på att det varit så soligt, eller har jag kanske ändå inte vattnat tillräckligt? Det är så svårt att veta vad som är mycket bevattning och vad som är för mycket.

Är detta normalt eller är något fel? Och i så fall, vad har gått fel och vad gör jag?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220624_153714.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220624_153725.jpg

2. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 12 051 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Det är ju inte optimala förhållanden precis i kanten. Du ska kanske inte stirra dig blind de där yttersta centimetrarna.

• Laddar…
  3. Bästa svaret

W
    Medlem · 1 798 inlägg
    Inget ovanligt att det gulnar lite i kanterna framför allt inte under högsommaren när det är 25-30 grader varmt.
    Inte mycket att göra åt eller oroa sej över bara att vattna ofta så att det inte torkar vilket är en större risk än att vattna för mycket.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.