Hej,

Tyvärr gick vi för hårt med högtrycken på trallen idag så ser uppstod gula fläckar. Det luddiga har jag slipat bort med sandpapper men vad gör man med ser gula fläckarna? Kommer de att gå bort över tid?

• Trädäck med ljusa samt gula fläckar efter högtryckstvätt, en del av fläckarna har slipats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Dom försvinner över vintern när snön lägger sig på trallen, samt alla föroreningar i storstadsluften som hjälper till att få ytan gråsvart igen :)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Skippa högtryckstvättningen, skura med överfettad såpa istället.

Mats-S Mats-S skrev:
Dom försvinner över vintern när snön lägger sig på trallen, samt alla föroreningar i storstadsluften som hjälper till att få ytan gråsvart igen :)
Vad kan det bero på? Har man tvättat bort det ”grå”?

Demmpa Demmpa skrev:
Skippa högtryckstvättningen, skura med överfettad såpa istället.
Någon såpa du kan rekommendera? Nu när det ser ut som det gör och är rent, tror du såpan hjälper att få bort det gula?

Håller med, vi har aldrig fått några bra resultat med terassborste typ Kärcher helikoptermojäng "patio cleaner" man kopplar till högtryckstvätten. Relativt skonsam visst men inte alls optimalt för typisk trall.

Väldigt mycket bättre resultat med grunka typ denna, roterande borste (man får köpa till en borste avsedd för trall, litet mjukare): https://www.jula.se/catalog/tradgar...atteridrivna-plattrensare/multiborste-027199/

Välj en dag gärna med litet duggregn, mata på med en lösning av brunsåpa, linoljesåpa eller annan fet såpa. Låt det ligga och dra någon timme. Sedan borsta över alltihop längs med fibrerna i trallen. Ha långskaftade gummistövlar på för det är massiva mängder mojs som städas av :)

H Harald Blåtumme skrev:
Håller med, vi har aldrig fått några bra resultat med terassborste typ Kärcher man kopplar till högtryckstvätten.
Jag har haft utmärkt resultat med T5 och T7.
Rengöringsverktyg med två svarta förlängningsdelar.
Skapa konto

Det är exakt denna typ av "helikopter" högtrycksborste jag menar. Upplever att man får problem med fiberresning med dessa, vilket man inte får med roterande borstar som jag länkade ovan.

Melissa Magnusson Melissa Magnusson skrev:
Men hur får jag bort det gula nu när problemet finns?
Ge det några månader så är det som bortblåst.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Elektrisk terrass-tvättmodell Kärcher T-Cleaner PCL4 från Jula med borsthuvud och teleskophandtag, upptill i bild visas pris och recensioner.
Skapa konto

Är ett skonsammare alternativ och bra alternativ till högtrycksaltantvättarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.