Jag skall montera en Ikea Gunnarp lampa som kräver att man tar bort stickkontakten och drar kablarna till den interna anslutningen i lampan som är märkt med N och L
Min fråga är vilken kabel som är N resp L Elektriska kablar i taket med en avskalad gul kabel och blå kabel som ska anslutas till en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är osäker eftersom den ens kabeln är gul...fast obs inte gulgrön...det vet jag är jord..

E
B Berra1968 skrev:
Jag skall montera en Ikea Gunnarp lampa som kräver att man tar bort stickkontakten och drar kablarna till den interna anslutningen i lampan som är märkt med N och L
Min fråga är vilken kabel som är N resp L [bild]

Är osäker eftersom den ens kabeln är gul...fast obs inte gulgrön...det vet jag är jord..
Med vad vi vet kan du ta gul som L och blå som N.

O
B Berra1968 skrev:
Min fråga är vilken kabel som är N resp L
Glöm det där med färger. Skaffa ett mätinstrument. Den ledare som är spänningsförande är fasledaren.

• Gilla
basseman
  • Laddar…
Fast i det här fallet spelar det ingen roll. Men man kan försöka få det rätt iallafall.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Glöm det där med färger. Skaffa ett mätinstrument. Den ledare som är spänningsförande är fasledaren.
Kan du ge oss en detaljerad mätprocedur, inkl instrument och mätledningar?

• Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Phasen. Lyser. Lyser inte. Okej, tändtråd.

Går givetvis att skruva isär hela anläggningen i alla beståndsdelar också för något kan ju faktiskt vara fel.

• Gilla
svartasten
  • Laddar…
O
E El-Löken66 skrev:
Phasen. Lyser. Lyser inte. Okej, tändtråd.
Eftersom det är ett lamputtag monterat känns det inte som det finns anledning att tvivla på grundantagandet att en tråd är tändtråd och en är neutralledare. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Själv skulle jag dock använda en riktig spänningsprovare, vilket i mitt fall blir en Uni-T, Benning-Duspol eller Kyoritsu. Litar inte riktigt på de där enkla kontaktlösa instrumenten.

Oavsett vilket var min grundpoäng att en spänningsprovare är ett krav för att pilla med el över huvudet taget. Jag kommer aldrig att förstå de som kopplar i blindo baserat på antaganden och som inte göra en ordentlig kontroll att inget är spänningsförande innan de ens börjar peta på saker. En av de vanligaste olycksorsakerna vid elarbete är att någon "trodde" att späningen var bruten. Alltid – frånskilj, om möjligt spärra och sedan kontrollmät. Sen att jag personligen omedelbart skulle tråda om gruppen med moderna färger och skyddsjordsledare innan jag en tittar på belysning är en helt annan historia.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Jag håller med om ditt antagande.
Var och hur ska TS sätta vardera proben på spänningsprovaren?

E
O Steamboy skrev:
Eftersom det är ett lamputtag monterat känns det inte som det finns anledning att tvivla på grundantagandet att en tråd är tändtråd och en är neutralledare. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Själv skulle jag dock använda en riktig spänningsprovare, vilket i mitt fall blir en Uni-T, Benning-Duspol eller Kyoritsu. Litar inte riktigt på de där enkla kontaktlösa instrumenten.

Oavsett vilket var min grundpoäng att en spänningsprovare är ett krav för att pilla med el över huvudet taget. Jag kommer aldrig att förstå de som kopplar i blindo baserat på antaganden och som inte göra en ordentlig kontroll att inget är spänningsförande innan de ens börjar peta på saker. En av de vanligaste olycksorsakerna vid elarbete är att någon "trodde" att späningen var bruten. Alltid – frånskilj, om möjligt spärra och sedan kontrollmät. Sen att jag personligen omedelbart skulle tråda om gruppen med moderna färger och skyddsjordsledare innan jag en tittar på belysning är en helt annan historia.
Hej professorn, som du ser är detta ett kopplat uttag.
Vilka åtgärder krävs för att ansluta lampan på ett ansvarsfullt sätt?

Gör gärna en steg-för-steg guide hur detta ska gå till, detta innebär att elektriker i princip alltid måste tillkallas, det vill säga, du är betydligt strängare än våra myndigheter.

Jag tror problemet var löst igår vid 16:09 men ofta går det ju att skapa nya där inga fanns.

O
Var och hur ska TS sätta vardera proben på spänningsprovaren?
Jag vet inte vad det är du försöker bevisa eller vilken poäng du försöker göra, men du vet lika väl som jag att en modern spänningsprovare har spänningsindikering med bara en probe. Det är fullt tillräckligt i det här fallet.

E
O Steamboy skrev:
Jag vet inte vad det är du försöker bevisa eller vilken poäng du försöker göra, men du vet lika väl som jag att en modern spänningsprovare har spänningsindikering med bara en probe. Det är fullt tillräckligt i det här fallet.
Tror hen vill ha en lite mer utförlig beskrivning.

Nu är det ju inte Bo som är där utan någon annan, troligen med mindre kunskap.

Hur ska hen få till detta säkert då mitt svar tydligen inte var tillräckligt?

Vilken provar ska TS införskaffa ä, hur ska det mätas osv..

En rulle FQ/RQ och en multimeter så är man hemma i alla lägen, behöver man mäta ofta så kan det vara en ide att ha FQ/RQ upplindad på en kabelvinda. Eller så skaffar man en vanlig skarvsladd som är nog lång.;)

Naturligtvis ENDAST om det skulle ha någon betydelse vart fas och nolla ligger, vilket är ytterst ovanligt, jag har lite svårt att i skrivandes stund erinra mej när det skulle vara nödvändigt för funktionen:thinking:

Får IKEA verkligen sälja lampor som inte kopplas in med stickpropp till konsumenter? Det är ju livsfarligt om det blir fel.

Får IKEA verkligen sälja lampor som inte kopplas in med stickpropp till konsumenter? Det är ju livsfarligt om det blir fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.