9 917 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Gul och blå elkabel vilken är Neutral och vilken är ledare?
Jag skall montera en Ikea Gunnarp lampa som kräver att man tar bort stickkontakten och drar kablarna till den interna anslutningen i lampan som är märkt med N och L
Min fråga är vilken kabel som är N resp L
Är osäker eftersom den ens kabeln är gul...fast obs inte gulgrön...det vet jag är jord..
Min fråga är vilken kabel som är N resp L
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är osäker eftersom den ens kabeln är gul...fast obs inte gulgrön...det vet jag är jord..
Med vad vi vet kan du ta gul som L och blå som N.B Berra1968 skrev:Jag skall montera en Ikea Gunnarp lampa som kräver att man tar bort stickkontakten och drar kablarna till den interna anslutningen i lampan som är märkt med N och L
Min fråga är vilken kabel som är N resp L [bild]
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast i det här fallet spelar det ingen roll. Men man kan försöka få det rätt iallafall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Eftersom det är ett lamputtag monterat känns det inte som det finns anledning att tvivla på grundantagandet att en tråd är tändtråd och en är neutralledare. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Själv skulle jag dock använda en riktig spänningsprovare, vilket i mitt fall blir en Uni-T, Benning-Duspol eller Kyoritsu. Litar inte riktigt på de där enkla kontaktlösa instrumenten.E El-Löken66 skrev:
Oavsett vilket var min grundpoäng att en spänningsprovare är ett krav för att pilla med el över huvudet taget. Jag kommer aldrig att förstå de som kopplar i blindo baserat på antaganden och som inte göra en ordentlig kontroll att inget är spänningsförande innan de ens börjar peta på saker. En av de vanligaste olycksorsakerna vid elarbete är att någon "trodde" att späningen var bruten. Alltid – frånskilj, om möjligt spärra och sedan kontrollmät. Sen att jag personligen omedelbart skulle tråda om gruppen med moderna färger och skyddsjordsledare innan jag en tittar på belysning är en helt annan historia.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag håller med om ditt antagande.
Var och hur ska TS sätta vardera proben på spänningsprovaren?
Var och hur ska TS sätta vardera proben på spänningsprovaren?
Hej professorn, som du ser är detta ett kopplat uttag.O Steamboy skrev:Eftersom det är ett lamputtag monterat känns det inte som det finns anledning att tvivla på grundantagandet att en tråd är tändtråd och en är neutralledare. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Själv skulle jag dock använda en riktig spänningsprovare, vilket i mitt fall blir en Uni-T, Benning-Duspol eller Kyoritsu. Litar inte riktigt på de där enkla kontaktlösa instrumenten.
Oavsett vilket var min grundpoäng att en spänningsprovare är ett krav för att pilla med el över huvudet taget. Jag kommer aldrig att förstå de som kopplar i blindo baserat på antaganden och som inte göra en ordentlig kontroll att inget är spänningsförande innan de ens börjar peta på saker. En av de vanligaste olycksorsakerna vid elarbete är att någon "trodde" att späningen var bruten. Alltid – frånskilj, om möjligt spärra och sedan kontrollmät. Sen att jag personligen omedelbart skulle tråda om gruppen med moderna färger och skyddsjordsledare innan jag en tittar på belysning är en helt annan historia.
Vilka åtgärder krävs för att ansluta lampan på ett ansvarsfullt sätt?
Gör gärna en steg-för-steg guide hur detta ska gå till, detta innebär att elektriker i princip alltid måste tillkallas, det vill säga, du är betydligt strängare än våra myndigheter.
Jag tror problemet var löst igår vid 16:09 men ofta går det ju att skapa nya där inga fanns.
Jag vet inte vad det är du försöker bevisa eller vilken poäng du försöker göra, men du vet lika väl som jag att en modern spänningsprovare har spänningsindikering med bara en probe. Det är fullt tillräckligt i det här fallet.Bo.Siltberg skrev:
Tror hen vill ha en lite mer utförlig beskrivning.O Steamboy skrev:
Nu är det ju inte Bo som är där utan någon annan, troligen med mindre kunskap.
Hur ska hen få till detta säkert då mitt svar tydligen inte var tillräckligt?
Vilken provar ska TS införskaffa ä, hur ska det mätas osv..
En rulle FQ/RQ och en multimeter så är man hemma i alla lägen, behöver man mäta ofta så kan det vara en ide att ha FQ/RQ upplindad på en kabelvinda. Eller så skaffar man en vanlig skarvsladd som är nog lång.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Naturligtvis ENDAST om det skulle ha någon betydelse vart fas och nolla ligger, vilket är ytterst ovanligt, jag har lite svårt att i skrivandes stund erinra mej när det skulle vara nödvändigt för funktionen