Byggahus.se
Misstänkt prissamarbete gör att Konkurrensverket och Kronofogden går ut hårt mot de stora bygghandelskedjorna.

Du kan läsa artikeln här: Gryningsräder mot bygghandeln

G
Om det är så att kartellbildning konstateras hoppas jag att kkv/marknadsdomstolen bestraffar hårt. Det måste kosta många tiotals gånger summan som de har lurat konsumenterna på - om de är skyldiga.

Kartell är det väl först om butikerna snackar ihop sig om pris(med Ifö utanför) - att Ifö säger åt var butik för sig att priset ska höjas är väl inte kartell?

G
Klart de har haft karteller. Det är bara att kolla på de oskäliga priserna på byggmaterial. Att det är dyrast att bygga i sverige jämfört med alla andra EU länder etc...

Jo..vi ska ju ha 70% högre byggmatrielpriser än övriga världen enligt Boverket 😯 men trott att d är för vi svenskar kräver så höga löner jämt

Illa om det är som man misstänker. Men om de ska böta blir det ju svårt att hålla nere priserna.... :)

Blwrgrl skrev:
Jo..vi ska ju ha 70% högre byggmatrielpriser än övriga världen enligt Boverket 😯 men trott att d är för vi svenskar kräver så höga löner jämt
Ja, och vi har ju så långt till materialet,
trä (växer i hela landet),
mineralull (ja, det är långt till skövde),
takpannor (lera och cement är ju väldigt sällsynt, speciellt i Skåne och på Gotland).

• Gilla
Blwrgrl och 2 till
  • Laddar…
Svenska dörrar billigare på byggmarknad i tyskland än inköpspris för handlare i Sverige !

Priceless.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här tyckte jag var lite roligt

• Gilla
Blwrgrl och 4 till
  • Laddar…
G
" eftersom företagen inte tillåter oss att ta med kopior,..." ??
Är det en myndighet eller är det scoutkåren från Grönköping?? En myndighet har väl för f-n juridisk dominans över de aktörer som svarar under denna !!

"Juridisk dominans"?

Antingen så finns det lagrum för att hämta informationen eller så gör det inte det. Uppenbarligen gör det inte det i detta fall eftersom man måste be om lov.

mexitegel skrev:
Illa om det är som man misstänker. Men om de ska böta blir det ju svårt att hålla nere priserna.... :)
På väldigt kort sikt kanske. Men inte på lång sikt.

osiris skrev:
På väldigt kort sikt kanske. Men inte på lång sikt.
Nej, det är väl riktigt men indirekt blir det ju faktiskt vi konsumenter som får betala deras böter....
För det finns väl ingen företagsförsäkring som tar något sådant?

Blwrgrl skrev:
Kartell är det väl först om butikerna snackar ihop sig om pris(med Ifö utanför) - att Ifö säger åt var butik för sig att priset ska höjas är väl inte kartell?
Jo, det är en form av otillåten prisssamverkan. En leverantör får inte säga till eller ens rekommendera en återförsäljare att hålla ett visst pris. S.k "rekommendationsprislistor" är olagliga.

Jag har länge tyckt att konkurrensverket borde titta på de "prislistor" som grossisterna inom VVS och elmaterial förser branschen med. För mig är det uppenbart att de är just rekomendationsprislistor, eftersom de priser de faktiskt tar betalt från sina återförsäljare ligger så extremt långt ifrån dessa priser.

Om jag är återförsäljare så är det upp till mig att räkna ut vilket pris jag vill ta ut av mina kunder, det kan sedan vara satt utifrån vad jag får betala, så firman går runt, eller min känsla för vad just min marknad är villig att betala.

Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med hur detta blir en kartellbildning.
Vad är det för skillnad mellan det här fallet och när t.ex Conturas kaminer kostar lika mycket hos flera återförsäljare och har samma kampanjer samtidigt? Är inte det samma sak som nu när de nämnda företagen tillsammans med Ifö bestämmer toalettpriser?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.