Byggahus.se
Jo..vi ska ju ha 70% högre byggmatrielpriser än övriga världen enligt Boverket 😯 men trott att d är för vi svenskar kräver så höga löner jämt
Ja, och vi har ju så långt till materialet,
trä (växer i hela landet),
mineralull (ja, det är långt till skövde),
takpannor (lera och cement är ju väldigt sällsynt, speciellt i Skåne och på Gotland).

" eftersom företagen inte tillåter oss att ta med kopior,..." ??
Är det en myndighet eller är det scoutkåren från Grönköping?? En myndighet har väl för f-n juridisk dominans över de aktörer som svarar under denna !!

På väldigt kort sikt kanske. Men inte på lång sikt.
Nej, det är väl riktigt men indirekt blir det ju faktiskt vi konsumenter som får betala deras böter....
För det finns väl ingen företagsförsäkring som tar något sådant?

Kartell är det väl först om butikerna snackar ihop sig om pris(med Ifö utanför) - att Ifö säger åt var butik för sig att priset ska höjas är väl inte kartell?
Jo, det är en form av otillåten prisssamverkan. En leverantör får inte säga till eller ens rekommendera en återförsäljare att hålla ett visst pris. S.k "rekommendationsprislistor" är olagliga.

Jag har länge tyckt att konkurrensverket borde titta på de "prislistor" som grossisterna inom VVS och elmaterial förser branschen med. För mig är det uppenbart att de är just rekomendationsprislistor, eftersom de priser de faktiskt tar betalt från sina återförsäljare ligger så extremt långt ifrån dessa priser.

Om jag är återförsäljare så är det upp till mig att räkna ut vilket pris jag vill ta ut av mina kunder, det kan sedan vara satt utifrån vad jag får betala, så firman går runt, eller min känsla för vad just min marknad är villig att betala.

Redigerat:
Jag hänger inte riktigt med hur detta blir en kartellbildning.
Vad är det för skillnad mellan det här fallet och när t.ex Conturas kaminer kostar lika mycket hos flera återförsäljare och har samma kampanjer samtidigt? Är inte det samma sak som nu när de nämnda företagen tillsammans med Ifö bestämmer toalettpriser?