Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

grusbädd som kapillärbrytande skikt

1. Y
    Medlem · 20 inlägg

yegger

Medlem
    Hej!

Upptäckte att min byggare lägger undergrund med en grusbädd som kapillärbrytande skikt, istället för makadam. Har sökt en del på nätet kring detta, men hittar inte speciellt mycket info om detta på nätet, men enligt anläggningskillarna så är detta en godkänd och vedertagen undergrund. Undergrunden görs för en platta på mark med 300mm cellplast som isolering.

Nu undrar jag vad folk har för syn och erfarenheter av detta? Som jag känner det så vore det säkrare/bättre kapillärbrytning med tvättad makadam. Finns det några fördelar att lägga en grusbädd istället?

Tacksam för synpunkter och kommentarer - helst snabbt för undergrunden är klar och kantelementen ska på plats nu...

Johan

2. M
    Moderator · Västernorrland · 11 251 inlägg

MatsPremiumikon: Skruvdragare

Moderator
    vad menar du med grusbädd?
    grus kan vara mycket i olika ögon och på tal om ögon, en bild vorde inte dumt ;)

3. M
    Medlem · Jönköpings län · 304 inlägg

Mats Lj

Medlem
    Cellplasten är kapillärbrytande.
    Grus gärna krossat tex 0-18 är väldigt lätt att packa lättare än makadam.
    Lita på din grundentreprenör. MLj

4. Y
    Medlem · 20 inlägg

yegger

Medlem
    Ja, grusbädd och grusbädd. Det står så i den tekniska beskrivningen som är bilaga till kontraktet med entreprenören, därav formuleringen. Det var mycket matjord (7dm), så tjockleken på grusbädden är ca så hög. Bild bifogas (visar förstås inte tjockleken).

Jag har nu fått kontakt med kvalitetsansvarige (efter många försök under helgen), och är lugn nu. Som skrivits i annan kommentar så är cellplasten i sig kap.brytande.

Tack för svaren!
    Johan

5. C
    Medlem · Västra Götaland · 92 inlägg

covet

Medlem
    Men nog skall det väl vara något dränerande runt och under plattan? Det är ju en av fördelarna med singel eller makadam

6. Y
    Medlem · 20 inlägg

yegger

Medlem
    Dränering (och dagvattenbortförsel) runt om plattan är utförd. Under plattan ligger enbart den grus som du ser på bilden. Denna grus skall i sig vara dränerande; i den tekniska beskrivningen står det "kapillärbrytande grusbädd".

I rekommendationerna från geoteknisk undersökning står följande: "Golvet i byggnaden kan utföras som betonggolv på mark. Golv på mark kan utläggas på ett minst 0.15m tjockt lager av tvättad makadam på fiberduk alternativt på frigolit och ett dränerade gruslager."

7. C
    Medlem · Västra Götaland · 92 inlägg

covet

Medlem
    Ok, så länge som ditt grus är dränerande borde det vara i sin ordning. Håll bara i minnet att kapillärbrytande och dränerande är två olika saker.

Det skall vara dränerande för att vatten och fukt skall rinna undan/ledas bort från området under/runt plattan, och det skall vara kapillärbrytande för att fukt ej skall sugas upp i grunden/plattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.