Byggahus.se

Grusbädd för badtunna?

1. M
    Medlem · 3 inlägg

Mrsnow

Medlem
    Har nu grävt ur 15 cm matjord där badtunnan ska stå.men vilket grus ska användas som badtunnan ska stå på?
    Först lägger jag en markduk men sen..ska jag ha makadam och lägga trädgårdsplattor För att fördela tyngden eller hur ska jag göra?

2. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 515 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Jag hade lagt 10cm 0-30 paddat det och jämnat av med 5cm 0-18 uppepå och så köra ett varv till med paddan.

Vad har du tänkt att ha runt tunnan? Plattor?

3. M
    Medlem · 3 inlägg

Mrsnow

Medlem
    Har inte riktigt bestämt mig än vad jag ska ha runt eller om man ska bygga enkelt tralldäck runt tunnan sen när den är på plats..men först göra grunden..
    Har sett en del bara ha lagt makadam typ 8/16 sen bara trädgårdsplattor på den som tunnan står på..men ditt förslag låter bra

4. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 515 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    8/16 låter omständigt. Möjligtvis om man toppar med ett par cm 2-5 för att kunna få det i våg, det ser illa ut om tunnan inte är exakt i våg.

5. H
    Medlem · Uppsala · 464 inlägg

henlin431

Medlem
    Hej!

Jag är i samma situation. Jag beställde hem ett gäng säckar med 0/4, 8/16 och 0/32.

8/16 hade jag tänkt använda under tralldäcket ovanpå markduk, i syfte att jämna av och fixera markduken.

0/32 hade jag tänkt ha under badtunnan (som redan är färdigisolerad med 10 cm i botten och färdig att ställa dit).

Jag har jag grävt 40 cm ner i marken och tänkte fylla upp med 0/32 20 cm (därmed 20 cm nedsänkt badtunna).

Problemet är ju att nollfraktioner knappt släpper igenom vatten. Å andra sidan står ju badtunnan 10 cm upp på bärlagret i och med att den har ett färdigt isoleringskit (eps 200) vilket gör att det inte borde vara någon fara. Men jag är i valet och kvalet med att köra 0/32 eller 8/16 och ev. toppa med 0/4 just där tunnan ska stå.

Jag har grävt ut 240x240 till en badtunna med isolering som är 210x210. Avståndet som blir över (15 cm på varje sida) hade jag oavsett tänkt fylla med 8/16.

Jag har med andra ord liknande utmaning som trådskaparen.

Har även läst olika rekommendationer från olika badtunnetillverkare. En skriver 50 cm 0/50-fraktion. En annan skriver grus. En tredje skriver makadam men ingen specar fraktionen tydligt.

Best practice-knowledge hade ju varit bra här.

För övrigt har jag på landet redan förberett för en annan badtunna. Där slängde jag på 0/16-kross men har inte paddat ännu. Den tunnan har däremot 1 dm plastkant och kommer inte vara nedsänkt så där lär det kvitta.

Däremot bör man väl kunna vara rimligt säker på att det knappast blir något vatten under tunnan med kross som har nollfraktion i sig...

Förstår däremot inte varför 8/16 skulle vara svårt att få i våg. Det är väl bara att padda eländet och fylla på tills det blir hyfsat packat och rakt?

6. H
    Medlem · Uppsala · 464 inlägg

henlin431

Medlem
    markplattor funderade jag på men lär nog välja bort dom. Det blir för struligt. Om man lyckas padda bärlagret jämnt så är ju badtunnan i sig som en stor platta. Det bör inte röra sig nämnvärt. Hemligheten är att placera alla tjockisar spritt i poolen och inte i samma hörn... :)

Har för övrigt även sett filmer där de bara jämnar av krosslager (50-lager) med en bräda utan att padda, sen ställt en tretonspool på. Bauhausfilm.

Blir markplattor runt med svag lutning utåt för min del. Då lär det mesta vattnet ledas bort antar jag. Sen trallar jag runt som vanligt och avslutar nog även den med plattor. De runt poolen lär alltså inte synas :thinking:

Redigerat 16 jul 2020 22:16
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.