K
På framsidan av huset finns idag stenplattor. Jag planerar att lägga dekorativt grus och lägga ett trädäck över gruset.

1) Vilket underarbete behöver jag göra då det redan finns lagd sten? Ska jag ta bort stenplattorna eller låta dem ligga kvar?

2.) förslag på vart jag köper gruset?

• Solig uteplats, barns leksaksbil, bord, stolar, gröna växter, staket, skuggor, stenplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha trädäck över hela gruset?

D
K Kjohansson skrev:
På framsidan av huset finns idag stenplattor. Jag planerar att lägga dekorativt grus och lägga ett trädäck över gruset.

1) Vilket underarbete behöver jag göra då det redan finns lagd sten? Ska jag ta bort stenplattorna eller låta dem ligga kvar?

2.) förslag på vart jag köper gruset?
Varför vill du dölja ditt dekorativa grus under trädäcket? Om stenplattorna har varit där länge och sjunkit färdigt hade jag byggt däcket på dem.

K
D datja skrev:
Varför vill du dölja ditt dekorativa grus under trädäcket? Om stenplattorna har varit där länge och sjunkit färdigt hade jag byggt däcket på dem.
Trädäcket ska alltså inte täcka hela innergården utan bara 1/3 så antar man grusar hela innergården istället för att lägga grus runt trädäcket? Men isåfall behöver jag väl ta bort plattorna eller jag jag grusa över dem?

Kan tänka mig att barnet som äger Bobby car:en lär låta höra alla fula ord hen kan (de brukar vara förvånansvärt många och förvånansvärt fula) om du lägger dekorativt grus över den ytan. Om du gillar utseendet på grus kan du göra iordning några 'grusrabatter' som kantar det tänkta trädäcket, plantera några tuvor prydnadsgräs och/eller buxbom samt låta plattorna vara kvar på resten av ytan.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle låta plattorna vara kvar, de är bra mot ogräs

Plattorna är en bra grund för träddäcket.
Är det ok fall?
Ska man gå på gruset eller är det ”rabatter”? Ett tunt lager grus på stenen riskerar att rulla, men är det bara för dekoration lär det hålla bort ogräset.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan tänka mig att barnet som äger Bobby car:en lär låta höra alla fula ord hen kan (de brukar vara förvånansvärt många och förvånansvärt fula) om du lägger dekorativt grus över den ytan. Om du gillar utseendet på grus kan du göra iordning några 'grusrabatter' som kantar det tänkta trädäcket, plantera några tuvor prydnadsgräs och/eller buxbom samt låta plattorna vara kvar på resten av ytan.
Med tanke på kärran så kommer slutresultatet i alla fall bli grus över hela ytan så frågan är om man vill göra jobbet själv eller lägga ut det på underleverantörer.

1
Rita ut var däcket ska vara.
Välj metod för att bygga däcket.
Om du lägger reglarna direkt på markstenen så kan du antagligen bara plocka upp resten av stenen som ör utanför däcket. Andra varianter kan kräva att du stabiliserar ytan.
Lägg markduk och sedan på med gruset/makadan/krossat tegel/betongkross (kan du göra själv) eller vad du tycker är snyggt.

2 Det beror på vad du vill ha men "vanlig sten" finns på byggvaruhus, plantskolor, trädgårdsbutiker, grusföretag osv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.