Jag färdigställer en utbyggnad som tidigare ägare gjort, just nu utvändigt med at fylla igen mot grunden. Huset är byggt på krypgrund som på grund av markens lutning blir så pass hög vid gaveln att man kan gå med böjd rygg under huset närmast gaveln.
Frågan är, vad ska jag fylla igen med närmast grunden? Jag har börjat fylla en bit med matjord (med mycket sand och sten i) fram till ca 20 cm från väggen, sedan makadam (8-16) närmast, ner till "klacken" på grundmuren. Allting med lutning från väggen, så mycket som går. Men nu börjar jag grubbla på om det verkliegn är så bra att ha grus så djupt vid grunden.
Kommer inte vattnet att snarare samlas där än rinna bort ifrån grunden? Jag vill ha gruset närmast för att det inte ska växa där och för att det ser snyggt ut och förhindrar att putsen på muren spricker av fukten. Åtminstone tror jag att det fungerar så.
Hur göra? Endast matjord hela vägen in mot grunden eller?
Jag kan tillägga att marken på tomten är stenriki, sandig och mestadels lutar från huset. Det har stått där i 110 år och under huset finns inte minsta tillstymmelse till fuktskador.