Har 4-5 st datorer och diverse annan elektronik i samma elgrupp, och nästan varje gång det är strömavbrott så löser säkringen ut när strömmen kommer tillbaka. Det orsakas av transformatorerna* som inte alla kan startas samtidigt, utan jag är tvungen att koppla ur några, slå på säkringen och sedan koppla tillbaka dem. Finns det något sätt att slippa detta? Skall man ha behöva ha en UPS? Eller finns det en enklare lösning?
* främst de externa PSU:erna till en Asus G20
* främst de externa PSU:erna till en Asus G20
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Beroende på vilken säkringstyp du har idag, så kan det ev. gå att välja en trögare säkring.
Vad står det på den (B10, C10 osv)?
Vad står det på den (B10, C10 osv)?
Det är troligen inte transformatorer utan switchade nätaggregat. Det som troligen händer är att det sitter feta kondensatorer i dessa som alla laddar upp samtidigt. En kondensator som laddar ser ut som en kortslutning elektriskt och därför löser säkringen.
Problemet kan lösas med en sk inrush current limiter som i sin enklaste form är ett NTC-motstånd som begränsar startströmmen.
En UPS kan faktiskt förvärra situationen då den ofta har just stadiga ingångskondensatorer.....
Problemet kan lösas med en sk inrush current limiter som i sin enklaste form är ett NTC-motstånd som begränsar startströmmen.
En UPS kan faktiskt förvärra situationen då den ofta har just stadiga ingångskondensatorer.....
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Finns ju också denna, dock dyr:
https://www.direktronik.se/direktro...list-med-sekventiellt-paslag-och-amperemeter/
https://www.direktronik.se/direktro...list-med-sekventiellt-paslag-och-amperemeter/
Jag håller med Tommib, NTC-motstånd borde fungera att addera i efterhand.
Dock så är det kanske bättre att vid tillfälle skaffa nya mer effektiva kragg till dina datorer.
Sedan en tid tillbaka måste man ha aktiv effektfaktorkorrigering på nätaggregat över en viss effekt, och då får man inrush current limit på köpet.
Det kan ju till och med vara så att återbetalningstiden på ett nytt mer effektivt nätaggregat är rätt kort om det är till en dator som drar mycket ström och är på mycket.
Dock så är det kanske bättre att vid tillfälle skaffa nya mer effektiva kragg till dina datorer.
Sedan en tid tillbaka måste man ha aktiv effektfaktorkorrigering på nätaggregat över en viss effekt, och då får man inrush current limit på köpet.
Det kan ju till och med vara så att återbetalningstiden på ett nytt mer effektivt nätaggregat är rätt kort om det är till en dator som drar mycket ström och är på mycket.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det där med NTC motstånd är säkert bra, men såvitt jag vet finns ingen produkt med ett sådant kapslat med kontakt o uttag i ändarna, utan man måste ge sig in i grendosan och bygga om. Vilket troligen är allt annat än enkelt.
Om man vore lite mer företagsam, så är detta ju ett rätt bra uppslag till produkt...
Om man vore lite mer företagsam, så är detta ju ett rätt bra uppslag till produkt...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Conrad har några startströmsbegränsare att välja bland
https://www.conrad.se/Startströ...ebsale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17266_0809073
https://www.conrad.se/Startströ...ebsale8=conrad-swe&ci=SHOP_AREA_17266_0809073
Den startströmsbegränsaren "renkforce" som är överst hos Conrad fungerar inte till detta. Den kräver att strömbegränsaren spänningssätts först och lasten kan slås på efter några sekunder.
Tack för alla svar, uppskattas.
Jag såg att några av conrads startströmsbegränsarna hade NTC (sedlbauer, thalheimer) medan vissa var elektroniska (t.ex. de från IVT). Den första ("renkforce") ser faktiskt ut att ha NTC, men det står i manualen att den skall vara inkopplad innan man belastar den som Jonas L skrev. Så jag tvivlar på om några av NTC-begränsarna funkar för ändamålet.
Det sitter en Hager MCS C10 idag. Är B10 trögare?H hempularen skrev:
Jag såg att några av conrads startströmsbegränsarna hade NTC (sedlbauer, thalheimer) medan vissa var elektroniska (t.ex. de från IVT). Den första ("renkforce") ser faktiskt ut att ha NTC, men det står i manualen att den skall vara inkopplad innan man belastar den som Jonas L skrev. Så jag tvivlar på om några av NTC-begränsarna funkar för ändamålet.
B10 är inte trögare, tvärt om.
Ett NTC-motstånd borde fungera utmärkt för ändamålet, däremot kanske den där apparaten från Renkforce kanske inte gör det eftersom den återställer sig efter strömavbrott och måste "startas om". Den här verkar fungera bättre. Lite dyr dock...
Hittade den här också, lite billigare men ska monteras på DIN-skena. En annan är den här, som kan monteras i en kopplingsdosa.
Du kan också prova med en väldigt lång skarvsladd men då får du "tomgångsförbrukning" pga att resistensen är konstant.
Ett NTC-motstånd borde fungera utmärkt för ändamålet, däremot kanske den där apparaten från Renkforce kanske inte gör det eftersom den återställer sig efter strömavbrott och måste "startas om". Den här verkar fungera bättre. Lite dyr dock...
Hittade den här också, lite billigare men ska monteras på DIN-skena. En annan är den här, som kan monteras i en kopplingsdosa.
Du kan också prova med en väldigt lång skarvsladd men då får du "tomgångsförbrukning" pga att resistensen är konstant.
Det hade väl räckt med ett antal Sonoff wifiuttag, https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket.html
Där kan du genom appen styra och schemalägga till och frånslag.
Du kan välja power on state, finns även loop-timer så man kan återstarta datorerna med 1 min mellanrum tex.
Där kan du genom appen styra och schemalägga till och frånslag.
Du kan välja power on state, finns även loop-timer så man kan återstarta datorerna med 1 min mellanrum tex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det simplaste är en glödlampa i serie som begränsar startströmmen till lampans effekt, när kondensatorer ar laddade falnar lampan och då är det bara att kortsluta den med en brytare etter ett relä.
Så har vi det på slutstegen med 1 kW trafo. 4x 64 mF
Så har vi det på slutstegen med 1 kW trafo. 4x 64 mF