1 596 läst ·
24 svar
2k läst
24 svar
Grunfos alpha+ 25 - 40 hur få loss kopplingshöljet. Byt kondensator. Vilken?
Hej.
Pumpen pajade nyss.
Med lite hjälp snurrar den några sekunder för att sedan stanna och bara brumma lätt.
I mina öron låter det som att kondensatorn har pajat. Kan man gissa sig till vilken det skall vara?
Problemet är att jag inte får loss kopplingsdoshöljet. Två skruvar lossade men den lossar inte ändå. Det sitter två små plastbitar på baksidan som nog skall tryckas hit eller dit, men det är varmt som attans och trångt, så jag är rädd att bända isönder den.
Hur lossar jag det svarta plasthöljet?
Så här ser baksidan med piggarna ut.
Har tryckt och bänt, men den vill inte ge sig.
Pumpen pajade nyss.
Med lite hjälp snurrar den några sekunder för att sedan stanna och bara brumma lätt.
I mina öron låter det som att kondensatorn har pajat. Kan man gissa sig till vilken det skall vara?
Problemet är att jag inte får loss kopplingsdoshöljet. Två skruvar lossade men den lossar inte ändå. Det sitter två små plastbitar på baksidan som nog skall tryckas hit eller dit, men det är varmt som attans och trångt, så jag är rädd att bända isönder den.
Hur lossar jag det svarta plasthöljet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så här ser baksidan med piggarna ut.
Har tryckt och bänt, men den vill inte ge sig.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
ser inte om du har ngn avstängning nära unionskopplingarna, men föreslår du skruvar ut hela pumpen och jobbar på ett bord så du slipper ha sönder den i onödan, är det varmt i systemet får du vänta tills det har svalnat..
Tveksamt om det sitter en kondensator i den, då den har elektronisk styrning på farten. Det brukar bara dom pumpar som har fartreglage med 1 - 2 - 3
Sen inte att förglömma, vem F-N har monterat pumpen, den sitter helt fel med reglerboxan. Dom får inte ha den nedåt,utan ska vara på sidan eller helt uppåt. Detta för att inte det ska kunna rinna in vatten i elektroniken vid ev en småläcka.
PS ingen billig pjäs det där, du kan klara dig med en pump från Jula för ca 1500 kr och fungerar bra och den har även den elektroniskt inställbar fart.
Sen inte att förglömma, vem F-N har monterat pumpen, den sitter helt fel med reglerboxan. Dom får inte ha den nedåt,utan ska vara på sidan eller helt uppåt. Detta för att inte det ska kunna rinna in vatten i elektroniken vid ev en småläcka.
PS ingen billig pjäs det där, du kan klara dig med en pump från Jula för ca 1500 kr och fungerar bra och den har även den elektroniskt inställbar fart.
Den fan, det är jag😁.J jonaserik skrev:Tveksamt om det sitter en kondensator i den, då den har elektronisk styrning på farten. Det brukar bara dom pumpar som har fartreglage med 1 - 2 - 3
Behövs inte. Jag har gjort betydligt större idiotsaker än det här.J jonaserik skrev:
Jag grunnade faktiskt på monteringen när jag lossade luftskruven för att hjälpa igång den och vatten började rinna in i reglervredet.😇
Nu har jag lyckats öppna det svart höljet på baksidan och det ser ut som det finns en kondensator innanför. Haha. Viljans triumf, tänkte jag. Nu är det bara till att vicka loss det. -Inte riktigt. Sitter som berget i framkant. Så, hur innitusan lossar jag dosan?
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· västra götaland
· 786 inlägg
om du ändå hade haft :
https://www.google.com/search?q=nio...IOTY0NGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
vad lätt det jobbet hade varit då.. *wink wink*
https://www.google.com/search?q=nio...IOTY0NGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
vad lätt det jobbet hade varit då.. *wink wink*
Ända tills jag skulle försöka stänga de fastkärvade ventilerna, och skulle det lyckas är risken stor att de skulle läcka när de åter öppnades. Det var alltså inte en slump att jag valde bort dessa, när jag mokade ihop systemet.M MagicFingers skrev:
Dessutom är problemet nu att jag helt enkelt inte får bort plastkåpan som bara sitter fast över vredet.
Kul att se lite himmelvimmel på grejer. Nästa steg blir att sätta en plastpåse över upp på dom snedställda och tejpa hårt, så inget väta/vatten gå i kopplingsplinten. Lycka till och nu vet vi vad som det blir med en sådan pump och kondensator finns.
Kan tillägga att hastighetsvredet var väl skyddat av en mängd silikonlister, så lite dropp hade troligen inte gjort någon skada. Men det gör mig inte till en mindre idiot, för det.😁J jonaserik skrev: