Grundvatten i källaren?!?

7k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Hus byggår 1840 2/3 jordkällare takhöjd 1,40 m
    Jag har 2 problem ett aktuellt och ett kommande...

1:a jag har grävt ur befintlig jordkällare till 2,20 m, genast insåg jag att grundvattnet kommer in lösning på detta är pumpgrop som kommer att gå kontinuerligt. Stenmuren står direkt på jorden, så jag har vid utgrävningen underminerat muren i ettapper och gjutit armerade stödmurar, detta är färdigt (extremt mycket jobb!)
    Nu ska jag dränera inkommande vatten till en pumpgrop och gjuta ett golv. Dränering, singel och sen platta.
    Min fråga är kommer jag få ett tort och fint klimat i källaren trots kontinuerligt vattennivå i gropen?

2:a vi har bygglov på att färlänga huskroppen på motsatt gavel bef källare. I planerna finnes ett vattenburet system till värmen men vi saknar utrymme för panna...
    Där av frågan om jag är idiotisk om jag schaktar ut under utbygget och anlägger pannrum där? Jag vet att grundvattnet måste hanteras även i den källaren, de ligger i samma nivå.
    Hur ska jag göra detta på bästa sätt för att inte bli blöt om fötterna när jag går ner, kan jag byggnadstekniskt stänga ute vattnet. Jag gör ju allt nytt från början?
    Den sidan som angränsar mot befintlig gavel har jag tänk lösa genom att göra som i den första källaren, alltså underminera bef stenmur en bit i taget och sedan gjuta en stödmur.

Är det någon som har genofört liknande eller är allmänt erfaren? Jag börjar bli desperat för snickarn kommer om 2 månader och jag har ingen färdig lösning...

2. F
    Medlem Nivå 2
    Låter jobbigt.
    Mitt enda råd till dig är att fixa dräneringen så att du leder bort vattnet runt huset. Låter dyrt med en pumpgrop som går 24/7.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Min erfarenhet med pumpgrop är följande:
    1. Tillsammans med utvändig dränering fungerar det mycket bra
    2. Pumpgropen är för det mesta helt tom beroende på att dränering är lagd under plattan och dragen ut till befintlig dränering
    3. Botten på den gjutna pumgropen (ej botten som ska vara av grus) är ca 1 meter inunder färdig golv
    Pumpen går ganska sällan, vintertid inte alls. Inte dyrt men ger än säkerhet mot fukt

4. S
    Medlem Nivå 1

vattentät betong

Jag räknar medatt få kontinuerlig tillrinning av vatten, jag har nämligen ingen stans att dränera vattnet. babok huset ligger en sanktmark. Nivån på den är på samma nivå som golvet i minakällare.

I den gamla redan utgrävda källaren kan jag pumpa upp vattnet i ett dränrör och på så vis hålla nere nivån. Men jag misstänker att det kommer att bli många drift timmar på pumpen.

I den nya källaren hoppas jag att kunna bygga ut vattnet, frågan är hur, stor duk, vattentät betong eller vad är era tips? Om jag lyckas hålla ute vattnet behöver jag bara hantera det vatten jag självtillför inne i källaren. Detta kommer jag lösa med en pump som pumpar ut det i avloppet.

5. A
    Medlem Nivå 1

Samma problem

Hej Stonkan,

Hittade du en lösning? Jag har nämligen samma problem (Hus nära sjö). Tacksam för ideer kring detta.

/Andreas

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: