Hej!
Jag funderar på att göra en tillbyggnad på ca 30m2 och skulle vilja höra era tankar om för och nackdelar med olika grundläggningar.
Förutsättningarna är som följer:
-Marken är lerjord med ca 7 meter ner till berg, enligt protokollet från bergvärmeborrningen
-Det befintliga huset är ett enplanshus med källare byggt 1967. Jag är osäker på om det är pålat eller inte.
-Tillbyggnaden är på ca 30m2 och sticker ut vinkelrätt från husets långsida
Jag ser följande tänkbara grundläggningar:
Platta på mark:
Nackdelar: gör befintliga dräneringsrör otillgängliga för reparation/utbyte
Källare:
Nackdelar: onödigt dyrt
Torpargrund på pålar ner till berg:
Nackdelar: ?
Vad säger expertisen?

Jag funderar på att göra en tillbyggnad på ca 30m2 och skulle vilja höra era tankar om för och nackdelar med olika grundläggningar.
Förutsättningarna är som följer:
-Marken är lerjord med ca 7 meter ner till berg, enligt protokollet från bergvärmeborrningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-Det befintliga huset är ett enplanshus med källare byggt 1967. Jag är osäker på om det är pålat eller inte.
Logga in
Skapa konto
-Tillbyggnaden är på ca 30m2 och sticker ut vinkelrätt från husets långsida
Logga in
Skapa konto
Jag ser följande tänkbara grundläggningar:
Platta på mark:
Nackdelar: gör befintliga dräneringsrör otillgängliga för reparation/utbyte
Logga in
Skapa konto
Källare:
Nackdelar: onödigt dyrt
Logga in
Skapa konto
Torpargrund på pålar ner till berg:
Nackdelar: ?
Logga in
Skapa konto
Vad säger expertisen?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns många aspekter på ditt problem. Allmänt sett bör en tillbyggnad göras oberoende av det befintliga huset genom att det finns rörelsefogar mellan volymerna. Ligger båda delarna på fast botten (berg) blir detta inte lika viktigt. Jag tycker du måste få klarhet i det befintligas grundläggning innan du bestämmer tillbyggnadens. Det finns mätmetoder att ta reda på hur det förhåller sig. Jag bedömer det som helt nödvändigt att du kontaktar en geoteknisk expert först (en konsult, inte en entreprenör).
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du några ritningar på huset?
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Jag tror en platta på mark kommer vinna, om marken sedan är ofördelaktig så får man väl slå några pålar under den
Tack för responsen!
Jo, jag har ritningar. Jag ser inget på dem som indikerar pålning, men en granne säger att parksikt taget alla hus i området är pålade.
Jag skall höra med kommunen om det finns mer information om bygget i deras arkiv.
Sedan låter det som det är läge att anlita geotekniker. Nån som har tips på bra sådana i norra storstockholm?
Jo, jag har ritningar. Jag ser inget på dem som indikerar pålning, men en granne säger att parksikt taget alla hus i området är pålade.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skall höra med kommunen om det finns mer information om bygget i deras arkiv.
Sedan låter det som det är läge att anlita geotekniker. Nån som har tips på bra sådana i norra storstockholm?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Denna ritningen känner jag igen, tror jag gjorde nått inlägg i någon annan tråd. Utifrån denna ritning är inte huset pålat utan står på lera.
Du bör inte påla utbyggnaden och utbyggnaden bör kopplas ihop med huset så de kan ”röra sig oberoende av varandra”, ie rörelsefog. En platta på mark kan ställa till det map sättningar på befintligt hus. En liknande källare kan vara ett alternativ. Alternativt platta på mark där man gräver ur jord och ersätter med lättare fyllning motsvarande tillbyggnadens vikt och på så sätt inte öka lasten på marken.
Du bör inte påla utbyggnaden och utbyggnaden bör kopplas ihop med huset så de kan ”röra sig oberoende av varandra”, ie rörelsefog. En platta på mark kan ställa till det map sättningar på befintligt hus. En liknande källare kan vara ett alternativ. Alternativt platta på mark där man gräver ur jord och ersätter med lättare fyllning motsvarande tillbyggnadens vikt och på så sätt inte öka lasten på marken.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med bossespecial. Om den här ritningen hör till huset är det inte pålat. Pålarnas huvuden ska gjutas in i en pålplatta, vilket hade framgått av ritningen. Den här typen av ganska modern plattkonstruktion gör man dessutom för att slippa påla. Det kanske är så att det finns äldre hus i området också, vilket kan förklara att du har grannar med pålade grunder.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Antar att jag även tidigare länkade till denna lilla skriftA annerborn skrev:
https://www.omboende.se/Global/Bygga/Dokument/sattningar_i_smahus.pdf
eller så var det i min tråd
Byta stolpe i limträ mot stål https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-stolpe-i-limtrae-mot-stal.311514/
Ett i princip likadant ritat hus men vi har lägre takhöjd pga vad detaljplanen tillät. Det ovanliga vad vi stött på är att det inte är en tjock bottenplatta utan golven är gjutna i varje rum efter väggarna, våra källargolv är ca 4 cm betong.
Vårt hus står dock på berg.
Byta stolpe i limträ mot stål https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-stolpe-i-limtrae-mot-stal.311514/
Ett i princip likadant ritat hus men vi har lägre takhöjd pga vad detaljplanen tillät. Det ovanliga vad vi stött på är att det inte är en tjock bottenplatta utan golven är gjutna i varje rum efter väggarna, våra källargolv är ca 4 cm betong.
Vårt hus står dock på berg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som jag antydde i inlägg #2 och som sägs tydligare i den skrift som bossespecial hänvisade till i inlägg #10 bör inte tillbyggnaden byggas ihop med huvudbyggnaden. Lösningen med ett inskuret tak som syns i den tredje bilden i #1 är inte lämplig. Om du kan få OK för en tillbyggnad av en geotekniker är det bättre att utforma den som en fristående byggnadskropp som länkas ihop med huvudbyggnaden via en lätt hall. Hallen kan utformas som en brygga som kan ta upp eventuella höjdskillnader över tiden. Du kan förbereda arbetet genom att ta fram en aktuell geologisk karta över ditt område. Digitala sådana kan du skapa gratis via SGU:s hemsida. (SGU=Sveriges Geologiska Undersökningar). Du kan välja mellan olika teman så att du kan se både jordarter och berggrund.
Till Lane vill jag säga att den grundläggningsform som du refererar till kallas för "utbredda plattor" och var mycket vanlig mellan 1920 och 1970. Vid besvärliga grundförhållanden krävdes ofta pålning.
Till Lane vill jag säga att den grundläggningsform som du refererar till kallas för "utbredda plattor" och var mycket vanlig mellan 1920 och 1970. Vid besvärliga grundförhållanden krävdes ofta pålning.
tack för infoJ justusandersson skrev:
Lycka till med utbyggnad TS
Nu har jag varit och rotat lite både hos SGU och Kommunen 
Enligt SGU verkar det vara finlera ovanpå urberg:
Även nybyggnadsbeskrivningen från 1967 som jag hittade hos kommunen styrker hypotesen om lera och hypotesen om att huset inte är pålat:
Enligt SGU verkar det vara finlera ovanpå urberg:
Logga in
Skapa konto
Även nybyggnadsbeskrivningen från 1967 som jag hittade hos kommunen styrker hypotesen om lera och hypotesen om att huset inte är pålat:
Logga in
Skapa konto