330 läst ·
8 svar
330 läst
8 svar
Grundläggning av platta på mark vid högt grundvatten
Hej!
Jag planerar att bygga ett garage på gården men vi har hyfsat högt grundvatten, runt 40-50 cm under markytan. Matjorden är ca 10 cm, därunder stenblandad grov sand. Tänkte bygga med albabalkar för garage och dessa ska motfyllas 20 cm upp från underkant.
Är det lämpligt/ möjligt att ha terrassbotten på ca 25-30 cm, fylla med makadam och bygga uppåt sedan?
Dränering kan bli knepigt då jag inte har en riktig lågpunkt att flytta vattnet mot.
Några tankar och idéer här?
Jag planerar att bygga ett garage på gården men vi har hyfsat högt grundvatten, runt 40-50 cm under markytan. Matjorden är ca 10 cm, därunder stenblandad grov sand. Tänkte bygga med albabalkar för garage och dessa ska motfyllas 20 cm upp från underkant.
Är det lämpligt/ möjligt att ha terrassbotten på ca 25-30 cm, fylla med makadam och bygga uppåt sedan?
Dränering kan bli knepigt då jag inte har en riktig lågpunkt att flytta vattnet mot.
Några tankar och idéer här?
Besserwisser
· Helsingborg
· 32 inlägg
Varför? Och varför skulle du välja mellan EPS S150 och ospecificerad XPS? Låter draget ur hatten från början till slut.J Jansson69 skrev:
Högt grundvatten kan ge olika typer av problem. Ett mycket vanligt problem är att grundvattennivån skiftar mycket, och att det påverkar dåliga massor i marken.
Därför är det relativt sällan man bygger platta på mark med högt grundvatten. Oavsett isoleringstyp…
Hur är huset grundlagt på tomten?
Huset är grundlagt på gammal torpargrund som renoverats. Konstigt nog är det torrt på den platsen men torpet byggdes runt 1850 så de visste väl var de kunde bygga. Nästan överallt på tomten annars är grundvattnet högt.betongponta skrev:
Varför? Och varför skulle du välja mellan EPS S150 och ospecificerad XPS? Låter draget ur hatten från början till slut.
Högt grundvatten kan ge olika typer av problem. Ett mycket vanligt problem är att grundvattennivån skiftar mycket, och att det påverkar dåliga massor i marken.
Därför är det relativt sällan man bygger platta på mark med högt grundvatten. Oavsett isoleringstyp…
Hur är huset grundlagt på tomten?
Besserwisser
· Helsingborg
· 32 inlägg
Det är skillnad på EPS och XPS, ja. Men en EPS i S150 suger inte mindre vatten än en S80. De absorberar inte vatten överhuvudtaget i någon nämnvärd omfattning. Cellplastisolering är kapillärbrytande.J Jansson69 skrev:
Besserwisser
· Helsingborg
· 32 inlägg
Torrt är det ju ändå, så länge inte grunden är i nivå med grundvattnet.Torparsnickaren skrev:
Till mig själv hade jag bara kört på. Byta massor, grundvattensänkning under byggskedet (det är väldigt simpelt, inget svårt alls) och valfri grundläggning. Spontant hade jag nog kört dubbelarmerad platta på mark om det bara är ett litet garage med extra fokus på armeringen och dilatationsfogar.
Så länge massorna under är bra är det troligtvis inget problem. Högt grundvatten är inte dåligt - det innebär samtidigt att man inte behöver ha så god koll på materialen 2-10 meter ner, eftersom det som annars kan ruttna bevaras i grundvattnet.
Men hade det varit till någon annan hade jag såklart gjort en geoteknisk undersökning.
De absorberar absolut vatten..betongponta skrev:
Det är synd att tillverkarna har slutat att visa den exakta skillnaden i vatten absorbion..
Om du tar en bit S80 och en bit S150 och utsätter dessa för vatten så kommer du att märka att S80 upptar mer vatten än vad S150 gör helt enkelt..
”Dess livslängd och isoleringsförmågan väcker oro när den används för att värmeisolera en grund eftersom cellplast EPS kan ta upp till 15 % vatten och det innebär att cellplastens isoleringsförmåga kommer bli sämre med tiden
(Bokalders & Block 2014).”
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9016187&fileOId=9032530
Besserwisser
· Helsingborg
· 32 inlägg
Den exakta vattenabsorptionen är tydlig i tekniskt datablad för alla cellplastprodukter.J Jansson69 skrev:De absorberar absolut vatten..
Det är synd att tillverkarna har slutat att visa den exakta skillnaden i vatten absorbion..
Om du tar en bit S80 och en bit S150 och utsätter dessa för vatten så kommer du att märka att S80 upptar mer vatten än vad S150 gör helt enkelt..
”Dess livslängd och isoleringsförmågan väcker oro när den används för att värmeisolera en grund eftersom cellplast EPS kan ta upp till 15 % vatten och det innebär att cellplastens isoleringsförmåga kommer bli sämre med tiden
(Bokalders & Block 2014).”
[länk]
Den ligger på 0-3 volymprocent och ändras inte nämnvärt mellan tryckhållfastheterna. Däremot är XPS 0, på grund av tillverkningsmetoden. Detta mäts enligt t ex EN 12087 genom att totalt sänka ner provet under vatten i 28 dygn.
Det ger försumbar skillnad i isoleringsvärde över tid.
Du kan med trygghet utgå ifrån att detta garage inte är tänkt att byggas underjordiskt, så cellplasten kommer inte vara totalt försänkt under vattenyta i 28 dygn. Och isoleringsförmågan i ett garage, även om det vore någon märkbar skillnad i teoretikerns värld, skulle inte göra ett skvatt.
Dessutom är de som sagt kapillärbrytande, så de suger inte upp fukt. De absorberar oerhört lite, som sagt 0-3 volymprocent, vid fullständig nedsänkning i 28 dygn.
Man dimensionerar cellplastens tryckhållfasthet utefter belastning i första hand. Men har jag fel får du gärna rätta mig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grundläggningsdjup för platta på mark
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Grundläggning platta på mark i Skurup
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Grundläggning / platta på mark på silt?
Grund & Markarbeten -
Grundläggning platta på mark 1 plan 120 kvm
Grund & Markarbeten -
Är detta morän? Grundläggning platta på mark