Jag har hört att det tar ca ett halvår för en betongplatta att torka. Skulle det vara en fördel att göra grunden under sensommaren/början av hösten för att vänta med husleveransen till mars/april året därpå? Då hinner ju plattan torka och man kan börja med golvläggningen på en gång efter stomresningen.
Sedan undrar jag om de nya reglerna från årskiftet med obligatorisk byggfels- och färdigställandeförsäkring kommer att påverka detta upplägg. Jag kommer ju att låta göra grunden först och då behöver jag teckna en färdigställandeförsäkring för den delen. Vad kommer kommunen säga när jag inte har alla entreprenader klara till första byggrådet? Kan det tänkas bli problem? Är det något jag bör tänka på?
Tilläggas bör väl att jag har starka funderingar på bygga ett Villa Varm hus.
Du har rätt i att en betongplatta behöver tid att torka. Det finns många exempel där man byggt in fukt p.g.a att plattan inte givits tid att torka ordentligt.
Tycker dock att ett halvår låter lite väl tilltaget.
Något du bör fundera över är hur lång byggtid du planerar. Att montera huset på en relativt nygjuten betongplatta behöver inte innebära några problem. Däremot får du räkna med att vänta länge med att lägga igen golven.
Kom ihåg att golven är bland det sista man lägger in i huset. Det finns mängder av installationer som ska utföras innan golvet läggs. Har huset dessutom övervåning kan man färdigställa denna innan bottenvåningen. Monteringsfärdiga hus monteras upp enkelt och snabbt oberoende av årstid. Man kan få värme i huset relativt snabbt efter stomresningen.
Byggfels- och färdigställandeförsäkringen kan tecknas genom oss av Gar-Bo. Försäkringen kan tecknas i god tid innan husleveransen, dock senast före byggsamrådet.