Byggahus.se

Grundläggning platta på mark 1 plan 120 kvm

1. H
    Medlem · 2 inlägg

Håkan Svensson

Medlem
    Har för avsikt att uppföra på egna tomten 1 plans hus med platta på mark inkl golvvärme o byggyta 120kvm (har gammalt förhandsbesked) på västkusten. Marken består av grålera (åkerlera). Enligt kartor från lantmäteriet så är det ca 1-3 m ner till berg lokalt, eftersom att det är berg i dager alldeless i närheten som sluttar ner mot tänkt placering av hus så antar jag att det även fortsätter att slutta med liknande lutning under jord. Skall även gräva några provgropar vid ett tillfälle samt även använda armeringsjärn för att "känna mig fram".
    Till min fråga: Vid grävning av husgrund så till vilket djup (frostfritt 1,2 m för aktuellt område enl tabeller) ska man gräva för för att undvika sättningsrisker? sedan fylla upp, dränera givetvis..
    Geoteknisk undersökning har jag i åtanke men vad är brukligt djup på ett ungefär vid grålera? gräva ända ner till berg? påla? gräva ner till 1,2 o sedan fylla upp med makadam? ...uppskattad kostad för grävning av grunden inkl material? gjutning av plattan ingår i totalentreprenaden.
    många frågor o nyfiken på svar.

// Karl

2. C
    Medlem · Stockholm · 372 inlägg

Cicaro

Medlem
    Få svar däremot vet jag en sak och det är att du aldrig ska ställa plattan delvis på berg för då finns risken att den "knäcks" då bör man istället flytta huset till annan plats eller spränga och fylla ut med makadam så att plattan står stadigt men inte direkt på berg. Sen överlåter jag resten åt experter det där om plattan delvis på berg vet jag bara för att en granne till en bekant lyckades med konsttycket och fick riva huset och göra om plattan efter att den gick av.

3. S
    Medlem · Västra götalands län · 206 inlägg

Sandwich11

Medlem
    Berg är extremt opålitligt, det kan vara berg i dager och två meter längre bort kan det vara en rejäl skreva..
    Har du berg "nära" ytan (kanske 0cm-100cm) under hela tänkta plattan skulle jag grävt ut allt för att sedan lägga ett förstärkningslager rätt på berget. Då snackar vi minimala sättningsrisker.
    Brukligt är annars att schakta ca 0.6m för att sedan förlägga förstärkningslager och sedan jämna av med makadam.
    Det frostfria djupet behöver du inte ha i åtanke vad gäller urschaktning för plattan.

4. Mikael_L
    Medlem · 42 204 inlägg
    Jag har ruskigt dålig koll på olika sorts lera (och silt med, för den delen).
    Men en del lera är väldigt förrädisk då den ändrar volym kraftigt efter fukthalten. T.ex.så att hus som delvis grundlagts på lera sen plötsligt hänger i luften, eller får stora hålrum under plattan då dränering eller annat förändrat grundvattennivåer eller fukthalt i leran under huset.

Men jag tror det är skillnad på lera och lera också.

5. S
    Medlem · Västra götalands län · 206 inlägg

Sandwich11

Medlem
  6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 901 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag har inga tekniska kunskaper att bidra med, men ett "juridiskt" påpekande,
    eftersom du skriver gammalt förhandsbesked. Hur gammalt?

Om inte bygglov söks inom två år upphör förhandsbeskedet att gälla.

Men välkommen till Bygga Hus, Håkan!

7. H
    Medlem · 2 inlägg

Håkan Svensson

Medlem
    Map gammalt förhandsbesked så ska det inte vara nåt problem, sedan tidigare varit i kontakt med kommun och kan lämna in bygglov direkt eftesom tomten ligger utanför planlagt område.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.