Medlem
· Västra götaland
· 507 inlägg
Vi har ett hus ca fem år gammalt med luftvärmepump (luft/vatten) som jag kanske inte helt och fullt har koll på… den sköter sig rätt mycket själv, och tuffar på som den ska….
Nu känns det som att några delar på golvet inte värmer riktigt, men svårt att säga säkert…
Kikar i golvvärmeluckan, men blir inte klok på hur det ska se ut och vad jag ska leta efter… en av de vita ”pryttlarna” sitter inte där den ska och vätskenivån ser kanske något lägre ut… är det nåt fel då?
Förklara gärna så en femåring fattar för tydligen är golvvärme en blind punkt i min hjärna….
Nu känns det som att några delar på golvet inte värmer riktigt, men svårt att säga säkert…
Kikar i golvvärmeluckan, men blir inte klok på hur det ska se ut och vad jag ska leta efter… en av de vita ”pryttlarna” sitter inte där den ska och vätskenivån ser kanske något lägre ut… är det nåt fel då?
Förklara gärna så en femåring fattar för tydligen är golvvärme en blind punkt i min hjärna….

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme är ett trögt system, det bör inte regleras med rumstermostater och ställdon (vita "hattarna") utan värmepumpen bör reglera värmen med framledningstemperaturen.
Golvvärmeslingorna bör/ska vara injusterade så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen. Sen bör/ska centrala reglersystemet (värmepumpen) vara injusterad så att "rätt" framledningstemperatur erhålls oberoende utetemperaturen.
Golvvärmeslingorna bör/ska vara injusterade så att det blir jämn rumstemperatur mellan rummen. Sen bör/ska centrala reglersystemet (värmepumpen) vara injusterad så att "rätt" framledningstemperatur erhålls oberoende utetemperaturen.
Medlem
· Västra götaland
· 507 inlägg
Ja, än så länge har jag gjort som du beskriver och balanserar temperaturen med pumpen - men det sista har vi upplevt ställen där det bli kallt på särskilda ställen …så tänkte om man kunde se på någon av nivåerna här i skåpet om något är fel….. likaså om den lösa vita mojängen (ställdon?) har nåt med det att göra…
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bästa smarta termostaten för elvärmegolv i badrum?
Villalarm & Hemautomation -
Avslutad: Vinn en grundkurs i fönsterrenovering
Tävling -
T2 Floortemp - elvärmegolv - fungerar ej
El -
Hjälp mig tänka om jordfel i värmegolv.
Värme allmänt -
Min värmegolvstermostat NRG-DM har bytt språk (någon som tryckt fel)
Golv