Byggahus.se
Hej

Jag är mitt uppe i att gjuta en platta till en hallutbyggnad. Jag använder 40 cm L-element på 3 Sidor. Nu när vi har grävt märker vi att befintlig grund är lodrät 30 cm och sedan börjar sluta utåt.

Jag tänker att jag därför lägger tjockare med isolering närmast huset för att ”balken” på nya grunden ska ”gå fri” från den sluttande delen av befintlig grund.

Är det någon som ser något problem med detta? Borde jag göra på något annat sätt?

• Handritad skiss av gjutning för hallutbyggnad med L-element, isolering och angivna mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon bakomliggande orsak till att du ska ha en balk som löper parallellt huset? Annars skulle du kunna skippa grundbalken och bara låta plattan ansluta mot huset.

Det var bara en idé jag fick för det blev en sån fin kanal som jag kan använda för att få ut den här kabeln. Men det kanske bara är onödigt. Är det någon nackdel att göra så förutom kostnad?

B bossespecial skrev:
Är det någon bakomliggande orsak till att du ska ha en balk som löper parallellt huset? Annars skulle du kunna skippa grundbalken och bara låta plattan ansluta mot huset.

• Kabel dragen genom kanal längs husets grund och täckt med grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade alltså tänkt att grundbalkarna på sidorna också avslutas lika långt från befintlig grund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.