Byggahus.se
Hallå!

Drog upp ett fult klickgolv i hopp om något finare under och möttes av detta. 7-8cm breda spontade furuplankor, ca 2.5cm tjocka och som ni ser lite trasigt här och där. Är det något man kan använda eller är det bara att lägga nytt? Planen var att slipa och måla för att få det så tåligt som möjligt men frågan är bara om det blir tåligt nog?

• 1A5CE25B-8F9E-41A5-8263-02A639A66300.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BC1C040D-2AB1-41DE-85B9-17A6674394F1.jpeg
    Skapa konto
  • B08F798E-CC3D-4789-94E1-194E5956E39D.jpeg
    Skapa konto
  • E6A11FE4-0D05-48B5-AC09-813988A65137.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
kråksången
  • Laddar…
Målat golv brukar inte bli så tåligt, då ska du lacka det men du får en ljus tränyans av furu så det beror på smaken.

En del gillar att ta fram dessa gamla golv med lite hål och lagningar en del inte. Så gör vad du känner att du kommer va nöjd med.

H huggan skrev:
Målat golv brukar inte bli så tåligt, då ska du lacka det men du får en ljus tränyans av furu så det beror på smaken.

En del gillar att ta fram dessa gamla golv med lite hål och lagningar en del inte. Så gör vad du känner att du kommer va nöjd med.
Tack för svar! Då måste jag ha missuppfattat, jag trodde att furugolv blev som starkast om man målade dom, att de drog åt sig färgen vilket stärkte upp träet? Vad skulle du rekommendera att behandla det med istället för färg, om jag nu behåller det?

Hade lagt in ett nytt golv ovanpå. Matt ek parkett hade gjort sig mot de gröna väggarna.

Jag kan förstå tanken att behålla ett gammalt trägolv, slipa upp och snygga till men i ärlighetens namn blir det sällan så bra. Såna där smala plankor är inte så snyggt, speciellt inte med massa gammal spik. Köp ett nytt furugolv :)

G grebnega skrev:
Tack för svar! Då måste jag ha missuppfattat, jag trodde att furugolv blev som starkast om man målade dom, att de drog åt sig färgen vilket stärkte upp träet? Vad skulle du rekommendera att behandla det med istället för färg, om jag nu behåller det?
Lack.

Ursäkta att jag kapar tråden.

Har liknade plankor under parkettgolv (20mm). Har tänkt lägga klinker på ca 3kvm. Har tänkt kapa parkettgolvet, lägga golvgips på plankor och sen klinker på.

har träbjälklag

Skulle detta funka?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.