Hej!

Är mitt i ett altanbygge och såg nu att ett hörn på grunden har spruckit. Biten som har spruckit rör sig något om man bryter lite under den.

Ingen sättningar i övrigt och jag hittar inga andra fel i form av sättningar, sprickor eller övriga fel varken på in eller utsidan.

Altanen kommer att täcka för skadan så måste göra något åt den innan den byggs för.

ska-rmavbild-2018-05-29-kl-08-33-36.png

ska-rmavbild-2018-05-29-kl-08-33-13.png

ska-rmavbild-2018-05-29-kl-08-38-11.png

Sprickorna är lite för stora för att nonchaleras. När är huset byggt?

Har grävt och undersökt lite mer och det verkar bara ha satt sig något där så behöver stötta upp med något under och runt om.

Avlopp, dränering, ledningar och övrigt är helt och fungerar som det ska.

Tips på vad man använder?

• Gilla
Pär F
  • Laddar…
När jag tittar noga på bild nr 2 ser jag att det bakom putsen skymtar lecasten. Eventuellt har man använt en kantbalk av lecasten när man gjutit plattan. Det kan vara en skarv mellan två balkar. Standardlängden på dessa var 6 meter.

Om du kan komma på ett bra sätt att stötta upp grunden, medan du gjuter en extra sula under, skulle det kunna vara en metod. Det är svårt att peta in material som skall komprimeras.

Ja det är någon form av lecasten som står som kantbalk.
Jag trodde dock problemet var större än det nu visade sig vara vilket är skönt.
Kommer åt att gjuta under så det blir bra.

Vanlig betong måste väl funka?

H Holmspel skrev:
Vanlig betong måste väl funka?
Ja.
Själva betongplattan påverkas nog endast marginellt av detta.

Har pratat med ett företag som även dom gav lugnande besked.

Jag funderar dock på på vad man kan stoppa in för material så man kan täta sprickan som är underifrån och upp? På utsidan kommer det bli vanlig silicon men även om jag gjuter en stödplatta under eller så gott det går på sidorna så vill jag inte ha fukt som vandrar uppåt i mellan den trasiga biten och resterande.

Eller är den inte en risk?

När grunden är stabiliserad skulle jag använda någon form av bruk för att laga sprickan.

Jag tänkte på insidan. När den nu flyttat lite på sig borde det rimligtvis vara ett mellanrum mot resten av grunden på insidan. Kan man spruta in något som gör det tätt eller är det att överarbeta det?

Betongplattan är med säkerhet armerad ihop med kantbalkarna/blocken. Plattan vilar på ett kapillärbrytande skikt av makadam så någon större risk för fukt av det skälet finns nog inte. Däremot förekommer det oinbjudna varelser som gärna tar sig in via springor och som man bör se upp med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.