Byggahus.se

Grund till lusthus? Hjälp

1. 8
    Husägare · Norrbotten · 85 inlägg

86Tompa

Husägare
    Hej.

Har förberett grunden för lusthuset vi ska bygga upp och fått hem nu i moduler.

Nen jag blev nu sjukt osäker över det sista, ovanpå gruset är tanken att det ska ligga lekablock för att lyfta den för att få luft under samt att rören för luften till kaminen ska rymmas.

Nu min fråga. Hur och vars ska jag lägga lekablocken? Hjärnsläpp! Bifogar lite bilder, samkopplings röret till 90graders böjen ska komma upp precis I mitten under kaminen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20170819-103120.png
    IMG-20170819-WA0006.jpeg
    IMG-20170812-WA0008.jpeg
    20170809_090144.jpg

Screenshot_20170819-104111.png

Redigerat 19 aug 2017 10:42
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den är en oktagon i formen , underlag lägges på varje hörn ( 8 st ) övrig konstruktion är bärande i mellan dessa punkter , behövs nog lite stöd på mitten , samt om kaminen är tung och behöver stöd under golvet , lämpligt ha ett helt fundament ( leca ) där

• Laddar…
  3. 8

86Tompa

Husägare
    Det var så jag också tänkte att i varje ytterhörn/skarv lägger jag ett block samt i närheten av mitten så hårt det får mellan rören.

Det behövs alltså inget block under mitten/mitten regeln i tårtbit på golvet?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Enligt ritning är det 3,9 m tvärs , tror inte det bär sig själv på så stort spann , du behöver pussla ihop något på mitten som stöd där , tillsammans med stöd för kamin

• Laddar…
  5. 8

86Tompa

Husägare
    Där dom blåa markeringarna är kommer ju lecablocken hamna men jag tänkte där jag markerat gult behövs det även där?
    Screenshot_20170819-114234.jpg

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är inga långa längder så det behövs inte på dom gula markeringarna , ( klart vill du , så gör det , lite svårt att väga in alla stöd så det blir jämt ), bara blå , inte helt fel att lägga lite mera stöd vid blå , där kamin ska stå

• Laddar…
  7. 8

86Tompa

Husägare
  8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du är hemma brukar vi säga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.