Hej,
Jag ska bygga ett litet förråd i lösvirke på 3 * 1,5 m och har svårt att bestämma mig för typ av grund.
Planen är att gräva bort ett 4*2 m stort område 10-20 cm djupt, på med markduk N2 och sen 8-16 mm makadam. På med 4 markstenar i två rader med syllpapp på som syllen ska villa på. Förrådet kommer således ligga löst och "flyta".
Har dock av flera blivit rekommenderad att lägga färdiga betonglintar på 50 eller 70 cm. 3 plintar på två rader . Är inte inte mycket extra jobb så det kan jag göra utan problem, men jag förstår inte vilka fördelar som finns med denna typ av grund. Jag förstår att det skyddar mot att förrådet flyttar sig pga kraftiga vindar men läget är mycket isolerat bakom ett garage och intill en hög häck så knappt nån vind alls där. Ur sättningsrisk torde väl inte finnas nån större fördel att den står på grunda plintar vs markstenar? Eller har jag missat nåt? Hur skulle ni gjort?
Tack för alla råd på förhand.
Jag ska bygga ett litet förråd i lösvirke på 3 * 1,5 m och har svårt att bestämma mig för typ av grund.
Planen är att gräva bort ett 4*2 m stort område 10-20 cm djupt, på med markduk N2 och sen 8-16 mm makadam. På med 4 markstenar i två rader med syllpapp på som syllen ska villa på. Förrådet kommer således ligga löst och "flyta".
Har dock av flera blivit rekommenderad att lägga färdiga betonglintar på 50 eller 70 cm. 3 plintar på två rader . Är inte inte mycket extra jobb så det kan jag göra utan problem, men jag förstår inte vilka fördelar som finns med denna typ av grund. Jag förstår att det skyddar mot att förrådet flyttar sig pga kraftiga vindar men läget är mycket isolerat bakom ett garage och intill en hög häck så knappt nån vind alls där. Ur sättningsrisk torde väl inte finnas nån större fördel att den står på grunda plintar vs markstenar? Eller har jag missat nåt? Hur skulle ni gjort?
Tack för alla råd på förhand.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag hade kanske gjort det ännu enklare.
Struntat i grävningen och satt det tre jordankare i stället:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340618/
Vilket jag tror räcker för detta lilla, lätta skjul, som troligen inte kommer att innehålla så mycket tunga grejer.
Struntat i grävningen och satt det tre jordankare i stället:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340618/
Vilket jag tror räcker för detta lilla, lätta skjul, som troligen inte kommer att innehålla så mycket tunga grejer.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Här är lite kul info om tekniken för övrigt:
https://slutagrav.se/privat/
https://slutagrav.se/privat/
Beroende på vad förrådet ska användas till så passar ju olika grundkonstruktioner olika bra.
Själv har jag mitt till förvaring av gräsklippare m.m. och ville inte ha ett tomt utrymme under som bjuder in djur som tex. Grävlingar.
Efter lite funderande la jag pålkap runt och plattor inuti.
Kanske inte passar i ert fall men kanske kan inspirera...
Länk till mitt bygge:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-friggebod-och-vedfoerrad.285284
Själv har jag mitt till förvaring av gräsklippare m.m. och ville inte ha ett tomt utrymme under som bjuder in djur som tex. Grävlingar.
Länk till mitt bygge:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygge-av-friggebod-och-vedfoerrad.285284
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Väldigt fint men ambitiöst, vår kommer vara oisolerad och mycket mindre. Ska också användas för förvaring av trädgårdstillbehör såsom frön och gräsklippare. Har inga grävlingar hos oss.P-plats skrev:
Beroende på vad förrådet ska användas till så passar ju olika grundkonstruktioner olika bra.
Länk till mitt bygge:
[länk]
[bild]
Funderar mest om plint eller markskruv, såsom föreslaget ovan, erbjuder någon fördel ur sättningssynpunkt jämfört med markplattor.
Markskruv är en kanonide, tyvärr finns grannens fiberkabel (grävdes ner innan vi köpte huset) nånstans i närheten av platsen vi ska bygga som företaget som grävde ner det vägrar komma ut och markera. Så jag kan tyvärr inte skriva i blindo utan måste gräva mig försiktigt fram.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Gräv på sidorna av den tänkta placeringen så hittar du du förhoppningsvis snart fibern och du kan skruva ner markskruven utan problem.W Willy771 skrev:Tack! Väldigt fint men ambitiöst, vår kommer vara oisolerad och mycket mindre. Ska också användas för förvaring av trädgårdstillbehör såsom frön och gräsklippare. Har inga grävlingar hos oss.
Funderar mest om plint eller markskruv, såsom föreslaget ovan, erbjuder någon fördel ur sättningssynpunkt jämfört med markplattor.
Markskruv är en kanonide, tyvärr finns grannens fiberkabel (grävdes ner innan vi köpte huset) nånstans i närheten av platsen vi ska bygga som företaget som grävde ner det vägrar komma ut och markera. Så jag kan tyvärr inte skriva i blindo utan måste gräva mig försiktigt fram.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Grund till förråd - Isolerad platta i form?
Grund & Markarbeten -
Vad för grund till detta attefallsförråd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken grund till ett förråd?
Tilläggsisolera grund till förråd
Grund för förråd intill hus. Funderingar kring markavlopp/rör som ligger under.
Grund & Markarbeten